Nincs kikötési lehetőség – elsüllyedt egy kotróhajó a Balatonban (Világgazdaság)

Nincs biztonságos kikötésre alkalmas hely, ezért a kotrást végző hajók vihar esetén is a nyílt vízen kénytelenek horgonyozni – ezzel indokolta a Világgazdaság megkeresésére az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF), hogy az egyik kotrógép elsüllyedt a Balatonban. Az OVF beszámolója szerint a Balaton nyugati medencéjében éjszakai és biztonsági tartózkodásra alkalmas szolgálati kikötő nincs, így a kotrási munkát végző hajók kedvezőtlen időjárási viszonyok esetén is kénytelenek a nyílt vízen horgonyozni.

2020. szeptember 27-én az éjszakai órákban a viharos szél okozta hullámzásban a Béta-Q Kft. tulajdonában álló Balatoni Kis Kotró (BKK) az oldalára borult, majd elsüllyedt. Mentését még az éjszaka folyamán megkezdték, kiemelésére – a BAHART hajója és úszó daruja segítségével – 2020. szeptember 30-án került sor.

A Világgazdaság kérdésére, hogy okozott-e a baleset környezetszennyezést azt írták, hogy a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság „Vízvédelem” hajója szintén a mentés, kiemelés helyszínén tartózkodott, folyamatosan monitorozta a környezetet, és a vízen szennyezés nyomát nem találták.

Az OVF hozzátette: a KDTVIZIG szakemberei a helyszíni szemlén megbizonyosodtak arról is, hogy a kotró üzemanyagtartálya zárt rendszerű, abból üzemanyag a Balatonba nem kerülhetett. Környezetvédelmi, vízminőségi havária helyzet nem alakult ki – szögezték le.
Az ügy érdekessége, a baleset úgy történhetett meg, hogy a szóban forgó kotrógép az OFV szerint rendelkezik a Balatonon történő munkavégzési engedéllyel, vagyis alkalmas a 2-es hullámzónában történő bevetésre, noha a történtek szerint egy újabb vihar akár ismét elsüllyesztheti.

Az OVF tájékoztatás szerint a kiemelést követő szervizelést után a szakemberek meggyőződtek róla, hogy a kotró üzemképes és a működtetése vízminőségi veszélyt nem jelent, ezért 2020. október 7-től a BKK újra munkába állt és folytatja az iszapkotrást.