NIF Zrt: 40 év körüli, vágásérett fa eltávolítása történt a Tihanynál épülő kerékpárút miatt (helyreigazítás fotókkal)

A Balatoni Bringakör teljes megújításának részeként a tihanyi kerékpárutat a biztonságosabb biciklis közlekedés érdekében a jelenlegi körülbelül 2 méterről 3,3 méteresre szélesítik. A helyi önkormányzattal és a kezelőkkel történt egyeztetések alapján kijelölt nyomvonallal érintett fákat minden szükséges engedély birtokában (a Veszprém Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály engedélyével és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hozzájárulásával) vágták ki – tájékoztatta a hirbalaton.hu-t a NIF Zrt. A társaság a sajtóban több helyütt megjelent és portálunkon is idézett, „Kivágták a tihanyiak kedvenc fáját egy bicikliút miatt, ami végül át sem megy a helyén (telex.hu)” írás  helyreigazítását kérte, melyet az alább közlünk. 

A kérdéses „tihanyi fa” törzsének vizsgálata alapján, az évgyűrűk megszámolásával megállapítható volt, hogy a három ágú fa (sarjcsoport) életkora nem érte el a 40 évet sem.

(Fotó: NIF Zrt.)

A nyárfa a 71-es főút és a Tihanyi bekötőút kereszteződéséhez gépjárművel vagy kerékpárral érkezők látóterét csökkentette, láthatóságát is zavarta, ezzel növelve a baleseti kockázatokat. A főút megfelelő színvonalú üzemeltetését is akadályozta azzal, hogy a vízelvezető árokban állt – teszik hozzá.

Nem felel meg a valóságnak az az állítás, hogy „a készülő bicikliút éppen kikerüli a fát”, ugyanis a sajtóban több helyen közzétett képeken az látható , hogy a fa kerékpárút felé álló törzse bőven belelóg a biztosítandó 0,5 m-es kerékpárúti űrszelvénybe.

(Fotó: NIF Zrt)

A fa olyan közel volt a kerékpárúthoz, hogy annak gyökérzete behálózza a kerékpárút alatti altalajt, így a kerékpárutat megépíteni sem lehetne a gyökérzet nagy mértékű károsítása nélkül, valamint a Bringakör számos szakaszának tönkremeneteléért felelős gyökérfelnyomódás itt is megtörtént volna, hiszen a nyárfa gyökérzete oldalirányban terjeszkedik, így egyáltalán nem praktikus kerékpárút mellé ültetni.

Több méterrel kellett volna elkerülnie az épülő kerékpárútnak a meglévő fát ahhoz, hogy annak kivágására ne legyen szükség. A települések összekötésére a főúttal párhuzamos, már meglévő nyomvonal szélesítésén kívül más nyomvonaljavaslat nem jött számításba. A kivitelezés más nyomvonal alkalmazása esetén vélhetően többször ennyi fa kivágásával járt volna.

Szemléltetésként küldtek néhány fotót, amely az 55. sz. főút kelebiai szakaszán készült. A kerékpárút 2015 májusában készült el. A fotókon látható, hogy a szomszédos telken lévő nyárfák gyökerei hogyan nőttek át a kerékpárút burkolat alá. Néhány képen az is jól kivehető, hogy a munkaterület határán a gyökerek el lettek szakítva a földmunka során, onnan kihajtva 5-6 év alatt elérték a burkolatot. Az is jól látható, hogy a fák kb. 6 m-re voltak a burkolattól.  Az ott elkészült 10 km-es szakaszon csak a nyárfások mellett voltak burkolathibák, amelyek mindegyikét az átnövő gyökérzet okozta.

(Fotó: NIF Zrt)

Összegezve tehát számos érv szólt a szakértők által megvizsgált, 40 év körüli, vágásérett fa eltávolítása mellett. A kivágott fák pótlásáról a NIF Zrt. a folyamatban lévő beruházás keretében gondoskodik – áll a portálunknak küldött levélben.