NIF: nem volt még ekkora kerékpáros fejlesztés (vg.hu)

A Budapest–Balaton bringaút jókora része önálló, új nyomvonalú szakasz lesz – írja a Világgazdaság.

Több ütemben jön létre a Budapest–Balaton kerékpáros útvonal, az első szakasz építése az idén ősszel kezdődik a főváros és Egyek között – közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a Világgazdaság megkeresésére. Az állami tulajdonú beruházócég az egyes kivitelezési munkák időzítéséről nem közölt részleteket, ahogyan a teljes beruházás tervezett átadási idejéről és költségeiről sem. Azt azonban elmondta, hogy az első, 23 kilométeres szakasz nem engedélyköteles, mintegy öt kilométeres távjának megépítésére már kiválasztották a kivitelezőt, a Strabagot. A szakasz fennmaradó része kapcsán folyik a közbeszerzési eljárás, további szakaszoknál egyelőre ennek az előkészítése tart. Az utóbbiak feltehetően az

– Etyek–Velence,
– Velence–Székesfehérvár,
– Székesfehérvár–Balatonakarattya szakaszok.

Az összesen 108 kilométeres kerékpáros útvonal tervezésének közbeszerzése 2016-ban indult. Elhúzódását a NIF azzal magyarázta, hogy a minden érintett számára elfogadható nyomvonal megtalálása miatt folyamatos módosítás vált szükségessé, amelynek átvezetését az időközben változó jogszabályi és műszaki előírások is lassították. „Az új tervrészek elkészítése és a meglévők átdolgozása időigényes volt” – emelték ki. Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy Magyarországon eddig ilyen volumenű, egybefüggő kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés még nem történt. Tény, hogy az itthoni biciklis beruházások jellemzően kisebb területi, esetleg térségi szintre koncentrálódtak, és nem alkottak regionális vagy országos hálózatot.

Az ismert elképzelések szerint a Balatont két irányból lehet majd megközelíteni a fővárosból. Az egyik bekötés az M1-es és M7-es autópálya feletti felüljáró felhasználásával csatlakozik Budaörs már meglévő kerékpárforgalmi hálózatához, a másik találkozási pont a Kamaraerdőnél lesz. A bringaút Balatonakarattyán a Balatoni bringakörbe csatlakozva végződne. A NIF határozottan cáfolta azokat a sajtóban megjelent állításokat, amelyek szerint a fejlesztést csak útburkolati jelek felfestésével és közlekedési táblák kihelyezésével oldanák meg.

Ahogyan a projekt neve is tartalmazza, kerékpáros útvonalat alakítunk ki. Számottevő része önálló, új nyomvonalú kerékpárút lesz, a többi szakaszt pedig alacsony forgalmú, turista- és családbarát útvonalon, valamint mezőgazdasági utak fejlesztésével alakítjuk ki – írta a vg.hu-nak a cég.