Nemcsak gyors, okos is lesz a Balatonhoz vezető új út (Magyar Idők)

Két év múlva gyorsforgalmi út vezet Keszthelyre és Hévízre, 2022-re pedig Sármellék és Zalaegerszeg is csatlakozik az országos sztrádahálózathoz. Az M76-os így nemcsak a zalai megyeszékhely, illetve a zalai járműipari tesztpálya elérését javítja, de a Balaton nyugati medencéjéét is. 

A tervek szerint 2020 közepére elkészül az M76-os gyorsforgalmi út Zalaegerszeg határában és Balatonszentgyörgy térségében már épülő első két szakasza. Keleten, a Balaton közelében az M7-es autópályától Fenékpusztáig 8,6 kilométer épül, nyugaton Zalaegerszeg és Alsónemesapáti között a régi 76-os mintegy másfél kilométeres szakaszát alakítják négysávossá. Az M7-es autópályán Holládnál épül az új csomópont, amely a jelenlegi balatonszentgyörgyi elágazástól nyugatra található.

A leendő M76-os a korábbi nyomvonallal párhuzamosan, a településeket elkerülve éri el azt a csomópontot, amelynél a Fenékpuszta felé haladó ág lép ki a Sármellék és Zalaegerszeg felé tartó pályából. Ez a két, nagyjából észak-déli irányú szakasz teszi lehetővé, hogy két év múlva az M7-es felől gyorsforgalmi úton legyen elérhető a Balaton nyugati csücske, egészen pontosan az a korábban megépült elkerülő út, amelyről mind Keszthelyre, mind Hévízre be lehet hajtani.

Maga a kerülő út a 71-es főút része, amely északról öleli körbe a Balatont. A gyorsforgalmi út átadása után a fővárosból és a Nagykanizsa felől érkezők gyorsabban elérhetik majd a Balaton nyugati medencéjét.

A most épülő két szakasszal együtt 40 kilométeres gyorsforgalmi út 2022-re készül el. A pálya új nyomvonalon épül majd, azaz nem követi a régi ­76-os út vonalvezetését, hanem attól délre halad, így érinti Sármellék repülőterét is, majd Misefánál csatlakozik az ­M9-es sztrádába, amelynek zalai szakasza alapvetően észak-déli irányú. Ez nyugatról halad el Zalaegerszeg mellett, és ott csatlakozik a most Alsónemesapátinál épülő pályarészhez.

A gyorsforgalmi út „okosútként” épül, ugyanis csatlakozik a zalai megyeszékhelyen épülő, önvezető autók vizsgálatára is alkalmas tesztpályához. Az M76-os úton a beruházó Nemzeti Infra­struktúra Fejlesztő (NIF) több szakaszon 5G-s kommunikációs hálózatot épít ki. Az M7-es csatlakozás térségében, valamint a tervezés alatt lévő nyomvonal 10 kilométeres szakaszán működik majd a szinte késedelem nélküli kommunikációt biztosító 5G rendszer. Az út adatokat gyűjt a környezetéről, a forgalomról, és továbbítja azokat az ott közlekedő intelligens járműveknek.