Narke: amit az electrojetről még tudni érdemes (hellovidek.hu)

A Balatonról indulnának a világ első sorozatgyártású electrojetjei. A nemzetközi szinten is egyedülálló, 100 százalékban magyar mérnökök által fejlesztett és magyar szakemberek által gyártott elektromos meghajtású kisgéphajó azonban számos vitát kavart a Balatonért aggódók körében. A HelloVidék Rádi Péterrel, a Narke Jet Kft. műszaki igazgatójával, az elektromos jet egyik megálmodójával készített interjút.

HelloVidék (HV): Melyek voltak az első gondolatok, amikor az elektromos jet fejlesztésével kezdtek el foglalkozni?

Rádi Péter (RP): A Narke számunkra a Balaton gyermeke, kifejlesztésénél elsődleges szempont volt egy olyan jármű fejlesztése, amely a szabadidő kellemes eltöltését szolgálja a vízi környezet szennyezése, a közelben tartózkodó emberek zavarása és veszélyeztetése nélkül. Elektromos meghajtása révén nem bocsát ki káros anyagot, minimális zajkibocsátással működik, siklik a vízen tehát minimális a hullámkeltése is. A Narke üzenete: egy olyan vízközeli élmény valóra váltása, mely nem a sebességről, adrenalinról szól, hanem a természet és a vizek szeretetéről.

Ennek megfelelően biztos vagyok benne, hogy az elektromos jet csak a felelősségteljes, tudatos, másokra és környezetére tekintettel lévő, környezetbarát technológia iránt érdeklődő egyéneket vonzhatja a magyar tengerre. A Narke számunkra a Balaton gyermeke, megalkotásának alapgondolata az volt, hogy hogyan lehetne a minőségi kikapcsolódás lehetőségeinek körét szélesíteni, illetve közvetlen környezetszennyezés nélkül vízi élményeket szerezni. Az elektromos jet fejlesztése öt év komoly munkájának eredménye, megteremtésének céljai között a magyar büszkeségérzet erősítése is szerepelt.

HV: Miért választották elsődleges bemutatkozási helyszínként a Balatont?

RP: Balatonhoz minket is erős érzelmi szálak fűznek, hiszen a magyar tenger a múltunk, a jelenünk, a mi és gyermekeink jövője. A tó a magyaroké és mindazoké akik tisztelettel és szeretettel tudják azt megélni. Nem véletlen ezért, hogy a Narke Electrojet elsődleges bemutatkozási színhelye a Balaton, ahova számos külföldi érdeklődő látogat el a nemzetközi értékesítés és disztribúciós hálózatunk kialakítása során, és reményeink szerint ezzel tovább növeljük a klasszikus, fizetőképes, minőségi turizmus növekedését. Hiszem, hogy a Narke tovább népszerűsítheti hazánk hírnevét a járműiparban, mely olyan elődökkel rendelkezik, mint Jedlik Ányos vagy Kandó Kálmán. Nem véletlenül írta az egyik neves amerikai szaklap azt, hogy „ezzel a termékkel Magyarország ismét felkerülhet a világ hajógyártási térképére”.

EV: Egy ilyen nagyszabású tervhez munkahelyteremtés is kapcsolódhat?

RP: Természetesen. A hazai fejlesztésű Narke számos munkahelyet teremt a balatoni régióban lévő üzemeinkben. A járművet jelenleg huszonhárom alkalmazottunk fejleszti Somogy és Veszprém megyei központjainkban, valamint több hazai alkatrész gyártó és beszállító cég kapcsolódott be a sorozatgyártásba. A gyártás Magyarország egész területéről telepített át gyermekes magyar családokat a régióba mely tendencia tervünk szerint csak növekedni fog.

HV: Bárki vezetheti ezt az elektromos jetet?

RP: A megvásárolt electrojetet használatbavétel előtt kötelező hivatalos és közhiteles nyilvántartásba venni, azaz egyedi azonosítóval, lajstromszámmal és kötelezően előírt mentőfelszereléssel szükséges ellátni. Csak olyan személy vezetheti, aki érvényes hajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik, azaz ismeri és betartja a vízi közlekedési szabályokat, illetve felelősségre vonható a szabályok be nem tartásáért. Az electrojet vásárlóknak külön vezetési tréninget, valamint elméleti oktatást tartunk a Balaton közlekedési szabályaiból, mely ismertetőt nyomtatott formában is átadunk, illetve ezen anyagot az electrojet használatához kifejlesztett applikáció is tartalmazza. A vezető így teljes és naprakész ismerettel fog rendelkezni a vízi közlekedés szabályaiból.

HV: Tehát ez nem egy jet-ski, ahogy azt sokan emlegetik?

RP: Egyáltalán nem. Számos olyan védelmet építettünk be az electrojetbe, amely jelentősen megkülönbözteti a Narke Electrojetet a fűnyíró hangot kiadó, száguldozási lehetőséget magában rejtő hagyományos jet-skiktől, melyeknek mi is ellenzői vagyunk. Az egész világon hiánycikk egy minőségi kikapcsolódást szolgáló, környezetbarát termék, hiszen egyre határozottabban tiltják ki a robbanómotoros járműveket a különféle vízfelületekről. Mi tiszteljük és óvjuk környezetünket és annak minden részét a harmonikus, biztonságos együttélés érdekében. A Narke elektromos meghajtásának köszönhetően a kikötő és a védett zóna elhagyása szinte hangtalanul lehetséges az erre kifejlesztett kikötői üzemmódban, megtartva a nagyfokú manőverezhetőséget. A többi üzemmód jelentősen halkabb, mint például egy motorcsónak esetében.

 

Electrojet kontra jet-ski

• A Narke-nak nincs belsőégésű motorja, nincs vizet szennyező hatása, vagy annak veszélye.

• A Narke meghajtása elektromos motorral történik, ezáltal lényegesen kisebb a zajkibocsájtása, nincs kipufogó füst.

• A Narke teljesítménye harmada-negyede a robbanómotoros jetskikhez képest, ezáltal száguldozási lehetőséget nem biztosít, de egy természetközeli halk siklás a vízen sokkal többet ér, melyet a jelenlegi felhasználók véleménye is alátámaszt.

• Gyárilag leszabályozott végsebessége azon a határon belül marad, hogy a vezetője kontrollálni tudja a hajó mozgását a váratlan helyzetek elkerülése érdekében.

• Csak olyan személy vezetheti, aki érvényes hajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik, tehát ismeri a vízi közlekedési szabályokat, illetve felelősségre vonható a szabályok be nem tartása esetén. Ezen felül tulajdonosa a jármű átvétele előtt kötelező jelleggel részt vesz a gyártó által szervezett vezetési tréningen.

 

HV: Jelenthet-e veszélyt az elektromos jet a vízben, vízen tartózkodókra?

RP: Több szempontból sem, ugyanis nincs belső égésű motorja vagy vizet szennyező hatása, így nem áll fenn ennek a veszélye. A vezetője három üzemmódból választhat, amely nem engedi egy gyárilag beállított sebességi határ átlépését. Fontos tulajdonsága, hogy csekély merülése nem kavarja fel oly mértékben az iszapot, mint pl. a tőkesúlyos hajók. Jó hír, hogy a hajóvezető rendkívül jól tud tájékozódni minden irányban, mert a látómezőt takaró elemek nem akadályozzák a kilátását. Az eszköz ráadásul rendkívül jól manőverezhető, ami lehetővé teszi a 90 fokos irányváltást 1,5 másodperc alatt. Egyedülálló fékrendszerének köszönhetően a sebesség csökkentése és a teljes megállás rendkívül rövid távolságon belül megvalósítható, miközben a hajótest geometriájának kialakításából adódóan nincsenek lekerekítetlen, kiálló, sérülést okozó elemek. Nem utolsó szempont, hogy a meghajtásra szolgáló propeller egy zárt alagútban van, így nem okoz vágással járó sérülést semmilyen élőlénynek.

HV: Ebből kifolyólag biztosan drága a magyar pénztárcáknak.

RP: Mint ahogyan az elektromos autók is a technológiából adódóan lényegesen drágábbak, mint a hagyományos, nem zéró emissziójú járművek. Az Electrojet hazai értékesítésre kialakított nettó ára 42 ezer euró, ami mai árfolyamon számolva mintegy 13,5 millió forint.

HV: Sok helyen felbukkan a kérdés: a Narke Electrojet ellentétes értékeket képvisel a horgászok, csónakázók, gyermekes családok, fürdőzők és a pihenésre vágyók értékeivel?

RP: Nem. A jármű tiszteli és óvja környezetét, a pihenésre vágyókat. Ezt a hajótest kialakítása, a beépített biztonsági elemek, az üzemmódok, valamint a teljesen tiszta energián alapuló meghajtása is alátámasztja. A jogszabályok szerint az elektromos jet-tel tilos a fürdésre kijelölt területre hajtani, aminek megszegése szabálysértési eljárást von maga után.

HV: Milyen hatással lehet egy ilyen, a világon egyedülálló eszköz a balatoni turizmusra?

RP: A Narke nem csak a Balaton turisztikai fejlődését tudja pozitívan befolyásolni, de tovább növelheti a minőségi turizmus sokszínűséget és növekedését. Külföldi önkormányzatok, tóparti városok is nagyszerű lehetőséget látnak benne, amelyet a Balatonon is alkalmazni lehet. Például hajóvezetői engedéllyel rendelkező, és oktatáson részt vett turisták számára zöld túrák szervezése túravezetővel, hogy vízről csodálhassák meg a térség látványosságait, melyek kiválóan kiegészítenék a jelenleg elérhető balatoni programokat. De környezetbarát kísérőhajóként vízi rendezvények, vitorlás oktatások biztonságosabb lebonyolításához is alkalmas – mondta Rádi Péter a lapnak.

Ígérete szerint a hellovidek.hu hamarosan bővebb cikkben foglalkozik még a témával, amelyben részletesen bemutatják majd az ellenzők táborának álláspontját is.

 

A hirbalaton.hu-n korábban ezek a cikkek jelentek meg a témában:

Petíció a balatoni jetski ellen (likebalaton.hu)

Balatoni önkormányzatok: ellenzik az elektromos jetski használatát

Kitiltanák a Balatonról az e-jetskit (nepszava.hu)

A világ első electrojetjét tesztelték a Balatonon

A Balatonon tesztelik az első sorozatgyártásra szánt elektromos jet-skit (autoszektor.hu/mti)

Magyar fejlesztés forradalmasíthatja a vízi közlekedést a Balatonon is (onlinebalaton.hu)