Napelemes hajót teszteltek a Balatonon (likebalaton.hu)

Elkészült a BME Solar Boat Team új napelemes hajója. A LANA tesztelése augusztus közepén a balatonboglári vitorláskikötőben történt. Ez tulajdonképpen az elsődleges tesztsorozat volt, azaz az úgynevezett házi teszt. A hajón körülbelül két éve dolgozik a csapat, amelynek alapverziója készült el. A hajó szárnyai várhatóan az ősz folyamán kerülnek felszerelésre.

Az általunk elkészített hajót először tették vízre. Első körben statikus, süllyedés- illetve dőlésteszteket végeztek, valamint azt is vizsgálták, hogy nincs-e szivárgás a hajótesten belül – mondta el a likebalaton.hu-nak  Czibere Szilárd csapatkapitány és az elektromos csoport vezetője. A második nap a napelemek és az elektronika is rá-, illetve bekerült a hajóba, hogy a teljes rendszert tudják tesztelni. Ez azért volt fontos, mert nem szerették volna, ha az elektronikában kár keletkezne egy esetleges szivárgás következtében. A hajó elindítását a vízen sikeresen végrehajtották. Adatgyűjtés céljából még számos tesztsorozat várható az elkövetkező időszakban, mivel szeretnének megbizonyosodni arról, hogy minden funkció megfelelően működik, illetve hiba esetén megfelelően és időben legyen lehetőségük a felmerülő problémák megoldására.

Kifejtette: mivel ez egy új hajó, így alapvetően igyekeztek a korábban megszerzett tudásra építeni és újítani azokon a területeken, ahol erre lehetőségük volt. Ilyen terület a hajó elektronikája, valamint a hajótest gyártástechnológiája, ahol pre-preget és aramid méhsejtet alkalmaztak a hajótest készítéséhez, aminek köszönhetően egy nagyobb hajót tudtak gyártani kisebb súllyal. A hajó nagyobb felületének köszönhetően kisebb a süllyedése, ez azért kedvező, mert szárnyas hajóvá tudjuk alakítani, ami reményeik szerint ősszel várhatóan megtörténik. A hajó kommunikációja is nagyrészt vezeték nélküli, ezen felül a saját fejlesztésű felhővel is képes kommunikálni, aminek köszönhetően az adatok a parton is valós időben láthatóak és elemezhetőek. Ezért is volt nagyon hasznos a mostani tesztelés, mert sikerült adatokat gyűjteni a hajó működéséről.

Elárulta azt is: szárnyashajót, vagyis szakszerűen hydrofoil-t szeretnének készíteni. Alapvetően egy átlagos hajótest, amikor a vízen siklik, egy bizonyos sebességnél gyorsabban nem tud haladni a közegellenállás miatt. A szárnyashajót a szárnyai viszont kiemelik a víz fölé, ezáltal a közegellenállását jelentősen csökkentve. Ennél a hajónál két T alakú szárny lesz a hajó orránál, illetve hátul egy stabilizátorszárny. A szárnyak gyártása mind geometriai, mind áramlástani szempontból bonyolult. Ez idáig a szárnyak számítógépes optimalizálása folyt, amelyeket várhatóan szeptember végén kezdenek legyártani. Számításaik alapján a hajó 40-50 km/h sebességre lehet képes, ami egy ilyen hajó szempontjából, ezekkel a paraméterekkel számottevő sebesség.

 

A napelemes hajónk, LANA tesztelése augusztus közepén a balatonboglári vitorláskikötőben történt, ahol több csapattárssal együtt végeztük a tesztelést. Ez tulajdonképpen az elsődleges tesztsorozat volt, azaz az úgynevezett házi teszt. A hajón körülbelül két éve dolgozunk a csapattal, amelynek alapverziója készült el. A hajó szárnyai várhatóan az ősz folyamán kerülnek felszerelésre.