Munkaerőhiány a Balaton-parton – Nem megoldás az, ha a tulajdonos áll be a pult mögé (veol.hu)

Még nem kezdődött el a szezon, de már érzékelhető a vállalkozók aggodalma – ki fog felszolgálni, lesz-e elég személyzet a kempingekben vagy a szállodákban. A tavalyi szezonban a tulajdonosok maguk álltak a pult mögé, de ez nem lehet megoldás – vélekedik Vágó Péter, a KISOSZ Veszprém megyei elnöke.

 

A folyamatos képzés ellenére idén „helyzet” van a munkaerő-ellátásban.Vágó Péter, a KISOSZ megyei elnöke szerint ennek több oka van. – Elsősorban anyagi. Bár emelkedett a minimálbér 2017-ben, a jó szakembereket eddig is messze e felett az összeg felett fizette meg a vendéglátós az északi parton. Nem is a stabil munkatársakkal van igazi gond, hanem a szezonmunkaerővel. Egy biztos, az uniós fizetésekkel egyelőre nem tudjuk felvenni a versenyt. De nem biztos, hogy ez a fő ok! Mondjuk ki őszintén, sokkal rosszabbak a munkakörülmények nálunk, mint nyugaton. Kevéssé gépesítettek vendéglátóüzleteink, vagy ha mégis, cserére szorulnának a hűtők, a főző-sütő eszközök. Erre uniós pénz nincs, nem volt és nem is lesz.

Hazai forrás kellene, hogy klíma legyen a konyhán, hogy ipari méretű mosogatógép váltsa fel a kézi munkát – mondja Vágó Péter megyei KISOSZ-elnök.

Az ország más részeiből újból érkeznek nyári kisegítők, az Erdélyből és a Kárpátaljáról érkező munkaerővel pedig távlatosan azért nem számolhatunk, mert ők ugyancsak a jobb fizetés reményében egy-két év múlva odébbállnak.

Mi a megoldás? A vendéglátó ágazat jövedelmezőségét növelni: például további áfacsökkentés, a bért terhelő adók mérséklése, hazai forrás biztosítása a kiskereskedelmi és vendéglátó vállalkozóknak eszközre, gépre, emberi munkakörülmények megteremtésére, és képezni és képezni és képezni a jövő szakembereit – vallja Vágó Péter.

Bár folyton munkaerőhiányról hallani, a balatonfüredi Danubius szállodák igazgatója, Vászolyi Judit nem tudja ezt megerősíteni.

– Nekünk 200 emberre van szükségünk szezonkezdéshez, és nem hiányzik senki. Mi két éve 25 százalékkal emeltük dolgozóink bérét, így a kötelező januári minimálbér-emelés nálunk nem is érintett senkit. Tisztességesen meg kell fizetni az embereket, és olyan feltételeket kell teremteni, hogy jól érezzék magukat a munkahelyükön. Igaz, hogy a többséget csak szezonálisan tudjuk foglalkoztatni, de nálunk amit megkeresnek, azt félre is tudják tenni. Naponta háromszor lehet bőségesen étkezni, felújított munkásszállóink vannak, ahol ingyen moshatnak, használhatják az internetet. Nincs 16 órázás, mindenkit tisztán 8 órában foglalkoztatunk. Önként lehet túlórát vállalni, például, ha a londíner akar, lemehet segíteni zöldséget pucolni a konyhába, de a túlórát duplán kifizetjük, és nem kötelező. Nálunk van szervizdíj, amit megkapnak a felszolgálók, és minden kiadott szoba után is kapnak juttatást. Igaz persze az is, hogy már télen elkezdünk készülni a szezonra, és járjuk az ország szakképző iskoláit, hogy gyakornokokat toborozzunk kisegítőként nyárra, közülük később sokan visszajönnek rendes állásba is – mondta el lapunknak Vászolyi Judit.

Az Annabellában ottjártamkor épp egy lengyel csoportot ebédeltetnek, és egy fiatal felszolgáló hölgy a süteményeket hozza. Ő négy éve végzett a szakiskolában, gyakorlaton is itt volt, és már a harmadik szezont tölti itt. Elmondja, hogy tavalyi béréből autót vett, most is gyűjt valamire. Jó munkaerő, így szezonon kívül szülővárosában is el tud helyezkedni.