Közepes szélben rajtolt el a Kékszalag mezőnye

Reggel kilenc órakor elrajtolt a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj mezőnye Balatonfüredről. 481 hajó –  profik és amatőrök –  nevezett, és valamivel kevesebb vágott neki a 155 km-es távnak.

Megszelídült a szél a Kékszalag rajtjának idejére a sötét felhők azonban maradtak, a szó szoros értelmében és képletesen is, az előrejelzések szerint ugyanis a csapatoknak várhatóan a verseny teljes időtartama alatt erős széllel kell megküzdeniük. A meteorológiai szolgálat prognózisa szerint napközben jellemzően 45-55 km/h széllökések várhatóak, ennél csak kissé lesz mérsékeltebb a szél a nyugati medencében, ahol 35-45 km/h széllökések valószínűek, de a szélcsatornában itt is felerősödhet 50-60 km/h-ra.

Már  szerda esti viharok is komoly károkat okoztak: több hajó – köztük néhány esélyes is – már a parton megsérült-olvasható a verseny hivatalos oldalán.

A verseny szervezői, a Magyar Vitorlás Szövetség és partnerei, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata mindent megtesznek azért, hogy az erős szél ellenére is biztonságban célba érjen minden résztvevő. Több közleményben is felhívták arra a figyelmet, hogy csak azok vágjanak neki a távnak, akik hajójukat alaposan felkészítették ilyen körülményekre is, és gyakorlott legénységük van.

A várható erős szél az esélyeken is változtathat: évek óta a nagy katamaránok uralják ezeket a versenyeket, amelyeknek gyenge vagy közepes szélben nincs ellenfelük az abszolút első helyért folytatott csatában. Idén akár egy hagyományos egytestű hajó vagy egy, az erősebb szelet jobban bíró kéttestű hajó végezhet az élen.

A távot 48 óra alatt kell teljesíteni. A jelenlegi abszolút időrekordot a Fifty-Fifty nevű kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű hajó tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Balatonfüred-Balatonkenese-Keszthely-Balatonfüred távot.kekszalag

A versenypálya megfelel az „alapító atyák” által 1934-ben megálmodott útvonalnak: a balatonfüredi rajt után északkeleti irányban kell hajózni, és jobb kéz felé elhagyni egy Balatonkenese elé telepített pályajelet. A következő állomás Siófok, ahol a hajóknak egy két bója által alkotott „kapun” kell átvitorlázniuk. Innen irány a Tihanyi szoros, majd a Balaton nyugati medencéje következik, ahol a Keszthely előtt lerakott pályajelet kell kerülni, ismét jobb kéz felé elhagyva azt. Itt kezdődik a visszaút: cél a Tihanyi-szoros, majd onnan jön a célegyenes: vissza a balatonfüredi hajóállomás elé telepített célvonalhoz- írja a www.kekszalag.hu.

(10.00)