Meghatározó lehet a 2020-as év a hazai vitorlázásban (hunsail.hu)

A Magyar Vitorlás Szövetség elnöke négy éve már megtapasztalta, mekkora kihívás a szövetségnek egy olimpiai felkészülés, a kvótaszerzéstől a megfelelő infrastruktúra biztosításán, a logisztikán át a helyszíni szakmai feltételek biztosításáig. Dr. Kollár Lajos Tokió előtt egyszerre érezheti magát kellemes helyzetben, mert két versenyző is éremesélyesként készül a júliusban kezdődő csúcstalálkozóra, de sportvezetőként ez a szokásosnál is nagyobb felelősséget jelent. Ugyanakkor az elnök szerint fel kell készülni az olimpia utáni nagy rohamra is. 

Azzal a biztos tudattal, hogy három kvótája már van a Magyar Vitorlás Szövetségnek, illetve a szörfösökkel együtt négy, ez egyik oldalról nagyon kellemes, felemelő állapot. Ráadásul nem csak matematikai esélyünk van még további kvótára – mondta a Magyar Vitorlás Szövetség honlapján megjelent interjúban a szövetség elnöke. dr. Kollár Lajos szerint a Gyapjas testvérek nagyon szépen fejlődtek az elmúlt években és ez az eredményeikben is meglátszik. Látom bennük azt a képességet, hogy robbantsanak és összehozzák az olimpiai kvótát – fogalmazott.  A másik oldalon az olimpiai szerepléssel kapcsolatban óriási mértékben megnőnek a feladatok szövetségi szinten. Tokió sincs közelebb, mint Rió, a logisztikai feladatok sok kihívással, munkával járnak. Az eddigi információik alapján Tokió rettenetesen drága. Nagyon körültekintően, megfontoltan kell mindent intézni, a szállásokat, a konténereket, a szállításokat, a hajókat. Ezzel együtt van bennünk egy örömteli várakozás, reméljük, hogy Tokióban a magyar vitorlázók minden idők legjobb eredményét fogják produkálni – mondta dr. Kollár Lajos.

A Magyar Vitorlás Szövetség elnöke beszélt arról is, hogy egyértelműen látszik az adatokból, hogy a vitorlássport népszerűsége az elmúlt években nagyon sokat nőtt. Ebben természetesen nagyon komoly szerepe van a sajtónak is, mert a visszajelzésekből is kitűnik, hogy sokkal több hír jelenik meg a vitorlázásról. Ez jól látszik a Balatonon folyamatosan szaporodó hajók számában, rendkívül sok ember fordul meg a vízen. Természetesen van lemorzsolódás, de egyre nagyobb a merítés és egyre többen ismerkednek meg ezzel a csodálatos sportággal, egyre többen versenyeznek, túráznak. Az élsport és a szabadidősport számai is ezt mutatják.

Kitért arra is, hogy az elmúlt években több pályázaton is sikerrel szerepelt a szövetség és ezeknek köszönhetően sporteszközökhöz, hajókhoz, szállítóeszközökhöz jutott hozzá, amik ahhoz is kellenek, hogy emelni tudják a vitorlázóiskolákban nevelkedő gyerekek számát.

A klasszikus, nagy klubjainkban ez a folyamat már évek óta kiválóan működik, de egyre több kisebb klubnál is látom az igényt, a hajlandóságot arra, hogy iskolákat szervezzenek, jobban bekapcsolódjanak az utánpótlás-nevelésbe. Igyekszünk ehhez megfelelő szakembergárdát biztosítani – fogalmazott. dr. Kollár Lajos hozzátette:  általános probléma a sportban, és a vitorlázás sem kivétel, a jól képzett, felkészült edzők hiánya. Időnként rendkívül tehetséges versenyzőkből lesznek edzők, de az edzői munka ennél összetettebb. A Magyar Vitorlás Szövetség dolgozik azon, hogy nagyon jól képzett edzők foglalkozzanak a sportolókkal, mert a világversenyeken való eredményes szereplésnek ez az egyik záloga.

A Balaton “telítettségével” kapcsolatosan kifejtette: óriási a különbség a keleti és a nyugati medence között. Kétségtelen, hogy a keleti medence jóval telítettebb. A jövő trendje az lesz, hogy a nyugati medence irányába terelődik a vitorlásélet, aminek alakulnak a bázisai. Keszthelyen nagy fejlesztés indult el, a keszthelyi kikötő alkalmas a kiemelt szerepre. Fenyvesen szintén felépült egy nagyon komoly kikötő.  A nyugati medence kihasználtsága egyelőre lényegesen kisebb, bőven van benne tartalék és potenciál. Szerencsére a fejlődés és így a fejlesztés is folyamatos, ahogy megtelnek a kikötők, úgy épülnek újak.