Nagyvázsonyban elgondolkodtak azon, hogy ha egy kukásautó háztól házig üzemmódban, gyakorlatilag ötméterenként megáll, és kicsivel több üzemanyagot fogyaszt, mint ahány kilométert megtesz, akkor érdemes lenne kiváltani lovas kocsival.
Teszár Tamás, a Zöld Bicske Nonprofit Kft. hulladékgazdálkodási közszolgáltató cég ügyvezetője a Veszprémi Naplónak elmondta, hogy svéd minta szolgáltatta az ötletet a lovas kocsis hulladékgyűjtésre. Nyilván, amikor a kukásautó tömöríthető háztartási hulladékot gyűjt, akkor van létjogosultsága, de ha szelektív vagy zöldhulladékot szállít, akkor értelmetlen, és ma már nagyon nehéz sofőrt is találni rá. A lovas kocsi viszont szépen elbaktat háztól házig, és cserélhető a felépítménye, amelyből kétfélét készítettek.
Az egyik egy szelektív hulladékgyűjtő-sziget, amivel települési szabadtéri rendezvényeken jelennek meg. A másik egy olyan felépítmény, amelyre 15–20 fő felülhet, és szemléletformáló sétakocsikázásra viszik el őket. Ezt rendezvényeken használják, és egy nap akár 400–500 embert is megkocsikáztatnak. Kétnapos próbaüzemet tartottak már, amelynek során zöldhulladékot gyűjtöttek, és kiderült, hogy nagy mennyiségű, több mint 1000 kilogramm felrakható a fogatra. Azt is megtapasztalták, hogy a szemléletformáló lovas fogatnak sokkal nagyobb sikere van, mint egy lufis, szórólapos sátornak.
Fábry Szabolcs nagyvázsonyi polgármestertől megtudtuk, hogy három-négy utcában tartottak bemutató, szelektívhulladék-gyűjtést a bicskei fogattal közösen. A projekt ötlete egymástól függetlenül két helyszínen, Bicskén és Nagyvázsonyban született meg, és a két ötlet összeért. Most együtt dolgozzák ki a közös kocsit, mert itt is, ott is nagyon sok jól használható ötletük van.
A fogatos hulladékgyűjtést a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt. keretei között, Nagyvázsony és Bicske központtal, négy helyszínen – Nagyvázsony és Badacsony térségében, illetve Bicske térségében, valamint Pilisvörösvár környékén – tervezik elindítani jövő tavasszal. Az épülő nagyvázsonyi igásló-központban bonyolítják majd le a programhoz kapcsolódó képzéseket, míg a technikai hátteret Bicske adja, és ott gyártják majd a kocsikat is.