Lefújták a balatoni közlekedésfejlesztést (frissítés: NIF, találgatások)

Visszavonta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a Balaton funkcionális térségének komplex közlekedésfejlesztési koncepciójának elkészítésére kiírt nyílt közbeszerzést. Az indoklás kétséges – fogalmaz a napi.hu. A cikk megjelenése után reagáló NIF közleményéből az derül ki, a lefújás oka “csupán” annyi, hogy nem a NIF, hanem az MTÜ lesz az illetékes. A sajtóban egyéb találgatások is napvilágot láttak.

A NIF április 12-én tette közzé a Közbeszerzési Értesítőben a Balaton funkcionális térségének komplex közlekedésfejlesztési koncepciója elkészítéséről szóló nyílt közbeszerzést. A pénteki Közbeszerzési Értesítőben megjelent tájékoztató ennek a visszavonását tartalmazza.

Az indoklás a közbeszerzési törvénynek arra a passzusára hivatkozik, amely szerint az ajánlattételi idő lejárta előtt a felhívás visszavonható. A szépséghiba csak annyi, hogy az eredeti felhívásban az ajánlatok benyújtási határideje május 16. 11 óra volt.

Az eredeti felhívás kiemeli, hogy a koncepció készítése során a folyamatban lévő és a megvalósítani tervezett fejlesztéseket és azok hatását is figyelembe kell venni. Ezt követően példálózva felsorolja az ajánlatkérő, hogy mire gondol.

– A vasúti fejlesztések között szerepel a Szabadbattyán-Tapolca-Keszthely vonal szűk keresztmetszetének a kiváltása, a vonal villamosítása és a központi forgalomirányítás kiépítése. Az első ütembe a Szabadbattyán-Balatonfüred közötti szakasz tartozik. A déli parton Lepsénytől Balatonszentgyörgyig a korszerűsítés nagyrészt elkészült, itt a kiegészítő munkákra kell koncentrálni. Javítani kell a Fonyód-Kaposvár vasútvonal állapotán. A listán szerepel a balatoni vasútállomások korszerűsítése is, a MÁV START pedig 9 motorvonatot vásárol.
– A közúti fejlesztések körébe tartozik a Zalaegerszeget – Keszthelyen át – az M7-es autópályával összekötő R76-os jelű gyorsút megépítése.
– A kerékpáros fejlesztések része a balatoni bringakör bezárása, a Budapest- Balaton kerékpárút megépítése és egy kerékpáros kölcsönzőrendszer létrehozása.
– A légi közlekedés kapcsán feladat a Hévíz-Balaton Airport légijárat-forgalmának növelése és a kapcsolódó Sármellék-Zalavári iparterületek fejlesztése.
– A vízi közlekedés fejlesztésébe tartozik a sokat emlegetett Badacsony és Fonyód közötti kompjárat megvalósítása, valamint a BAHART Zrt. kikötőfejlesztései.

A munkát az uniós Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP) akarta finanszírozni a NIF.

 

Megszólalt a NIF

A cikk megjelenése után a NIF Zrt. ezt közölte a napi.hu-val:

“A Balaton funkcionális térségének komplex közlekedésfejlesztési koncepciójának elkészítésére kiírt nyílt közbeszerzési eljárás visszavonására azért került sor, mert a koncepció turisztikai fókuszú kidolgozása, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárának feladatkiadása alapján, nem a NIF Zrt., hanem az MTÜ Zrt. illetékességi körébe esik, annak megrendelési kompetenciájával együtt.”

 

Találgatások

A nyugat.hu információi szerint : “A fejlesztést az Európai Unió támogatásából tervezték, így a visszavonásnak most köze lehet ahhoz, hogy az EU gyakorlatilag leállította a jelenlegi költségvetési ciklusban szerezhető támogatásokat. Mindezt a közbeszerzések és a kivitelezések során felmerült korrupció gyanú és átláthatatlanság miatt.

Mivel a kormány a tavaszi kampány hevében saját költségvetésből fizette ki az előlegeket az uniós támogatásokhoz, most az év végére komoly költségvetési hiány várható, ami akár pénzügyi összeomláshoz is vezethet. Igaz, ugyan, hogy nemrég kiderült, az előző, 2012-ig tartó költségvetési ciklusból van még hátra mintegy 500 milliárd forintnyi támogatás, de ahhoz, hogy azt megkapja Magyarország, egyeztetésekre van szükség.

Az már most látszik, hogy a kormány sorra húzza be a kéziféket az uniós pénzekből tervezett fejlesztéseknél, nemrég az önkormányzatokat és az állami cégeket arra kötelezték, hogy a már náluk lévő, de még fel nem használt uniós pénzeket utalják vissza az államkincstárba. Arról egyelőre nincs szó, hogy ezeket a pénzeket elveszik a nyertesektől, de segítségükkel könyvelési trükkökkel csökkenteni lehet az v végére jelzett költségvetési hiányt.”