Biztonságosabbá válik egy főúti kereszteződés a 82-es főúton

A NIF Zrt. beruházásában körforgalmúvá építik át a 82-es főút és a 832-es jelzésű összekötő út csomópontját Veszprémvarsány északi részén. A kivitelezés elindulásáról Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője, Vaderna Melinda, Veszprémvarsány polgármestere és Vizi Norbert, a NIF Zrt. projektiroda-vezetője tartottak nyitó sajtótájékoztatót – tájékoztatatta a NIF Zrt. közleményben a hirbalaton.hu-t.


Az említett csomópontban az elmúlt években több súlyos kimenetelű baleset történt. A 832-es főúton Pápa irányából érkezők számára a kedvezőtlen helyszíni adottságok miatt csak nehezen érzékelhető, hogy az utat a 82-es főút keresztezi, és az alsóbbrendű úton haladóknak ott elsőbbségadási kötelezettségük van. Az útcsatlakozástól 150 méterre, az összekötő úton fénysorompóval biztosított vasúti átjáró található, amelynek fényjelzései főleg éjszaka vonhatják el a figyelmet a megelőző útkereszteződésről.

A balesetek megelőzése érdekében egy 17 méter belső és 23 méter külső sugárral rendelkező, kétsávos körforgalom kivitelezése vette kezdetét.

Az átépítés során az útkorona külső, 2,5 méteres nemesített padkáját a körpálya be- és kihajtási ívein 1 méter széles rázóburkolattal erősítik meg. A forgalmi sávok külső oldalai süllyesztett szegéllyel, a körpálya külső oldaeltolással, az elválasztó szigetek és a körpálya belső oldala kiemelt szegéllyel lesznek ellátva. A teljes beruházási területen acél szalagkorlát épül. A Veszprémvarsány irányában 100 méterre található üzemanyagkút megvilágítottsága miatt a körforgalom teljes területe közvilágítást kap. Az épülő csomópont közvetlen szomszédságában lévő patak fölötti hidakat elbontják, helyettük előre gyártott iker keretelemből álló műtárgyakat építenek be. A beruházás helyszínén jelenleg területszerzési, humuszolási és földmérési munkák zajlanak.

A beruházás során megépülő körforgalomnak köszönhetően biztonságosabbá válik a csomópont, megszűnnek az elsőbbségadási problémákból fakadó baleseti kockázatok.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „Magyarországon 2030-ra felére, 2050-re nullára csökkentenénk a közúti balesetek halálos áldozatainak számát. Tavaly kevesebben vesztették életüket a magyar utakon, mint a múlt század ötvenes évei óta bármikor. A tömeges hálózatbővítések mellett a forgalom biztonságát és a települési életminőséget kisebb léptékű, helyi beavatkozásokkal is javítjuk. Veszprémvarsányban körforgalmú csomópont kiépítésével szorítjuk a lehető legalacsonyabbra a baleseti kockázatokat. A kötött pályás szolgáltatások színvonalát is emeljük a községben. A Magyar Falu Program fejlesztései részeként fedett kerékpártárolókat, utasbeállókat és utcabútorokat telepítünk, megújítjuk az utastájékoztatást a vasútállomáson”.

Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője hozzátette: „A 2022 őszére átépülő körforgalommal egy komplex infrastruktúra fejlesztési program veszi kezdetét a régióban. Biztonságosabbá válik a Veszprémvarsány és Románd közötti szakasz, gyorsabb lesz a közlekedés Komárom-Esztergom megye irányába. A 82 sz. főút és a győrújbaráti bekötőút csomópontjában épülő körforgalomnak köszönhetően kiküszöböljük a balesetek lehetőségét.”

Vaderna Melinda, Veszprémvarsány polgármestere hozzátette: „Az épülő körforgalom nagyon fontos szerepet játszik a helyi lakosok életében, hiszen azon túl, hogy biztonságosabbak autózhatnak a csomópontban, gyorsabban elérik a munkahelyüket, valamint a környező településeket.”

Vizi Norbert, a NIF Zrt. projektiroda-vezetője kiemelte: „A csomópont átépítését első sorban az tette indokolttá, hogy a Pápa irányából érkezők a kereszteződésben sok esetben nem adták meg az elsőbbséget a fölérendelt útvonalon haladóknak. Ennek következtében megugrott a balesetek száma. 2010 és 2020 között mintegy 26 százalékkal nőtt az érintett útvonal forgalma, a hétvégi, valamint nyáron, a Balaton irányába autózók száma pedig még inkább lassítja, akadályozza a forgalmat. A megépülő körforgalom ezeket a problémákat hivatott elhárítani.”

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a TRB Kft. végzi nettó 576 millió forint összegben.