Vállalkozói fórumot tart a KISOSZ (Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozások Somogy Megyei Érdekképviselete) 2025. május 27-én 8.30-tól Siófokon, a Piroska Csárda és Hotel különtermében (Siófok, Zamárdi út 37.), amelyre a tagokon túl is várják az érdeklődő vállalkozókat (leendő KISOSZ tagokat) is, valamint az ellenőrző hatóságok szakembereit – derül ki a meghívóból. A nyári szezon elején sok hasznos információhoz juthatnak a balatoni vállalkozók a hatóságok képviselőitől, akik kérdésekre is válaszolnak.
A meghívott előadók fontosnak tartják a mikro-, kis- és családi vállalkozók szakmai felkészítésében a közreműködést és támogatják a KISOSZ tájékoztatási törekvését. Az előadókat megkérték arra, hogy a rendezvényen – időt hagyva a vállalkozói kérdésekre – 10-10 percben foglalják össze a jogszabályváltozásokat, a szakmai területet érintő ellenőrzési tapasztalatokat, a várható ellenőrzések tartalmát és módszereit, valamint válaszoljanak a jelenlévő kereskedők és vállalkozók kérdéseire.
A meghívottak:
- Nemzeti Adó- és Vámhivatal Somogy Vármegyei Adó- és Vámigazgatóságától: Korompay Gábor ellenőrzési igazgatóhelyettes- az ellenőrzési tapasztalatokról, Dr. Nyúl Balázs osztályvezető – a helyszíni ellenőrzések tapasztalatairól, módszereiről, valamint Rittinger Roland őrnagy a jövedéki kiskereskedelmi tevékenység szabályairól tart tájékoztatót.
Somogy Vármegyei Kormányhivataltól:
- Foglalkoztatási, Foglalkoztatás- felügyeleti és Munkavédelmi Főosztály: Pressingné Bánkuti Ágnes főosztályvezető, Dr. Nagy Zsolt jogi szakügyintéző és Biczó Zoltán munkavédelmi szakügyintéző
- Népegészségügyi Főosztály: Grosicsné dr. Zolnyánszki Ilona főosztályvezető / Közegészségügyi Osztály: Sótonyi-Mayer Zsuzsanna közegészségügyi- járványügyi szakügyintéző
- Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügy és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály: Dr. Krizsán Anett Zsuzsanna osztályvezető
- Siófoki Járási Hivatal Élelmiszerlánc- biztonsági és Állategészségügyi Osztály: Dr. Tóth Ferenc siófoki járási főállatorvos
A fórum előtt 8.00-8.30 óra között regisztrációra kerül sor, majd 9.00 óráig a vállalkozókat érintő közérdekű témákról esik szó. A rendezvény legkésőbb 12.30 – ig tart.
***
Elutasítva az alanyi adómentesség emelése iránti igény
A KISOSZ a legutóbbi hírlevelében beszámolt arról is, hogy többen kezdeményezték, hogy az ÁFA alanyi adómentesség (18 millió FT) összegéhez igazodóan a vendéglátósokat érintő NTAK kötelező adatszolgáltatás alsó határát (12 millió Ft) is célszerű lenne felemelni. Indokként említették, hogy az inflációs nyomás miatt folyamatosan emelkedtek a beszerzési és az eladási árak, mely a bevételekben is jelentkezik. Egyes mikro-, és kisvállalkozók a NAV-nál bejelentkeznek a számukra kedvező ÁFA adómentességbe, azonban a 12-18 millió Ft bevételi korlátok között a jelenlegi szabályozás szerint az NTAK kötelező adatszolgáltatásba kellene bejelentkezniük, új típusú online pénztárgépet szükséges vásárolni, mely beszerzése többszázezer Ft többlet terhet jelentene számukra…
A szakmai problémát a KISOSZ e-mailben jelezte a Nemzetgazdasági Minisztérium felé és kezdeményezte a vendéglátósok számára kötelező NTAK adatszolgáltatás alsó összeghatárának 12 millió Ft-ról 18 millió Ft-ra történő jogszabály módosítását.
A kezdeményezésre a Nemzetgazdasági Minisztérium a következő választ adta:
„Az NTAK vendéglátási modulja elsődlegesen a turizmus fejlesztését elősegítő, és az ágazati döntéshozatalt támogató adatgyűjtési rendszer. Az adatminőség és lefedettség fenntartása alapvető fontosságú a pontos helyzetértékeléshez, különösen azon térségek esetében, ahol az önbevalláson alapuló árbevételi adatok, és a valós forgalom között érdemi eltérés tapasztalható. A jelenlegi 12 millió Ft-os adatküldési értékhatár szakmailag indokolt, mert egyensúlyt teremt az adatalapú döntéshozatalhoz szükséges információk, valamint a vállalkozások adminisztrációs terhei között. Ennek megváltoztatása jelentősen befolyásolná az adatszolgáltatás lefedettségét, és ezáltal az NTAK rendszer adatainak hasznosítását is a turizmuspolitikai tervezés során.
Figyelemmel a fenti szakmai szempontokra, valamint arra, hogy az NTAK vendéglátó modulja elsősorban nem adóügyi célokat szolgál, az adatküldési kötelezettség értékhatárának 12 millió Ft-ról 18 millió Ft-ra történő emelése jelenleg nem indokolt.
Reagálás az online pénztárgépet érintő felvetésre:
Jelezzük ezzel összefüggésben, hogy ilyen jogszabályi kötelezettség nincs. Az NTAK felé teljesítendő adatszolgáltatást, és a NAV felé teljesítendő nyugtaadat-szolgáltatást ugyanis egyszerűsíti, ha az adatszolgáltatásra kötelezett olyan NTAK adatszolgáltató szoftvert használ, amely az adatokat át tudja adni az azt fogadni képes online pénztárgépnek, mely kiállítja a nyugtát és az adatok megküldi a NAV felé. Ilyen esetben tehát csak egyszer kell rögzíteni az értékesítést ahhoz, hogy mindkét adatszolgáltatási kötelezettség (az NTAK felé és a NAV felé) teljesüljön.
Ha olyan online pénztárgépe van a vállalkozásnak, amely nem tudja fogadni az adatokat az NTAK adatszolgáltató szoftverből, akkor az online pénztárgépben is külön rögzíteni kell az értékesítést. Az adatszolgáltatások ez esetben is megfelelően teljesülnek, csak az adatokat két helyen kell rögzíteni. A meghatározott körben ingyenesen használható VENDÉGEM Vendéglátás szoftver esetén megtalálható a https://info.vendegem.hu/vendeglatas/penztargepek oldalon, hogy mely online pénztárgépek képesek a szoftverből az adatok fogadására.”