Kié lesz Csopak közforgalmú kikötője?

Kedden megkapta Csopak önkormányzata a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) tájékoztatását, hogy a település közforgalmú kikötője ügyében bizonyos ideig élhet az elővásárlási jogával, vagyis megveheti azon az áron, amit az árverésen ígért a győztes licitáló. A polgármester szerint ez két okból sem lehetséges. A Balatoni Szövetség elnökének álláspontja az, hogy mivel az államnak is van elővásárlási joga, neki kellene élnie ezzel.

 

Az októberben záruló árverésen az 52,3 millió forintos kikiáltási ár 17-szeresét ígérte az  a győztes licitáló, akinek kilétét még homály fedi. Sem a BAHART, sem az önkormányzat nem kívánt erről tájékoztatást adni egyelőre. A hirbalaton.hu információi szerint a nyertes cégnév mögött közismert vállalkozó, illetve vállalkozók állnak.

 

Ne kerüljön magántulajdonba Balaton-part

Lombár Gábor, a Balatoni Szövetség (BSZ) elnöke a hirbalaton.hu-nak – megismételve korábbi nyilatkozatait – leszögezte, az 50 méternyi partszakasszal, közparkkal és egy mólóval rendelkező csopaki kikötő köztulajdonban maradása a régió és a magyar turizmus hosszú távú érdeke.

Közölte, sajnálatos, hogy árverezésig jutott az ügy, és nem sikerült Csopaknak megállapodnia az állami többségi tulajdonú BAHARTTAL. Az így kialakult helyzetben, mivel Csopak nem tud élni az elővásárlási jogával a magas ár miatt, az lenne a legjobb megoldás, ha a szintén elővásárlási joggal rendelkező állam élne ezzel a lehetőséggel – mondta. Mint kifejtette, ez a lépés szolgálná leginkább a Balaton-part minél jobb megközelíthetőségét és tóparti sétányok építését szorgalmazó Balaton-törvény céljait. Az állam pedig ezzel a lépéssel támogathatná a saját tulajdonában lévő, nagy múltú hajózási társaságot, amelynek amúgy is többféle forrást ígért a szükséges fejlesztéseihez.

 

Csopak is a kikötője köztulajdonban maradásában reménykedik

Ambrus Tibor, Csopak polgármestere a hibalaton.hu-val közölte, ugyan a járványhelyzet miatti intézkedés rendkívüli jogkörrel ruházza fel a polgármestereket, és egyedül is meghozhatná a döntést, de egy ekkora horderejű ügyben ki fogja kérni a testülete álláspontját. Mint kifejtette, saját véleménye az, hogy Csopak két okból sem élhet az elővásárlási jogával. Egyfelől azért, mert az a közel 900 millió forintos ár irreális, a valódi érték többszöröse, amelynek közpénzből való megfizetése hűtlen kezelésnek bizonyulna. Másfelől Csopaknak ez az összeg egy évi költségvetését jelenti, amely kifizetésére nincs lehetősége a településnek, főleg nem a mostani, elvonásokkal terhes járvány-helyzetben.

Ambrus Tibor sérelmezte, hogy míg a BAHART az egyezkedések során kötelezte volna a települést a közforgalmú kikötő megtartására, a kikötő eladására kiírt pályázatban ezt már nem teszi.

Sajnálom, hogy hiába kértük a másik három érintett településsel együtt, mégsem vásárolhattuk meg a kikötőinket az értékbecslők által megállapított legmagasabb áron, amely a kikiáltási ár alapjául is szolgált. A kialakult helyzetben az lenne a legszerencsésebb, ha az állam élne az elővásárlási jogával

– fogalmazott a polgármestermester, a BSZ elnökéhez hasonló álláspontot vallva.

 

Az árverés sikeres volt, az adás-vétel a fizetés után végleges

A BAHART tájékoztatása szerint az árverés sikeresen lezárult, jelenleg az elővásárlási jogosultak – Csopak Község Önkormányzata és a Magyar Állam – nyilatkoztatása zajlik, akiknek december elejéig kell dönteniük arról, hogy élnek-e a lehetőséggel.

Az adásvételi szerződést a nyilatkozatok függvényében lehet megkötni, vagy az elővásárlásra jogosulttal, vagy – amennyiben nem kíván élni elővásárlási jogával – a nyertes pályázóval.

A vételárat az adásvételi szerződés megkötését követő 30 napon belül kell folyósítania az új tulajdonosnak, a teljes összeget fejlesztésekre fordítja majd társaság.

Arra a kérdésre, hogy miért nem kötelezték az új tulajdonost a közforgalmú kikötő fenntartására az volt a válasz: „ A BAHART kizárólag a tulajdonában lévő ingatlanok esetében írhatja elő, hogy azok a jövőben milyen funkciót töltsenek be, az értékesítést követően arra nincs és nem is lehet ráhatása.”

 

Háttér:

A BAHART – amely tavaly került a Magyar Turisztikai Ügynökség által kezelt állami többségi tulajdonba – reorganizációs tervében négy közforgalmú kikötő eladása szerepelt. A helyi tiltakozások nyomán a hajózási társaság felajánlotta az érintett önkormányzatoknak, hogy eladás helyett hosszú távra bérbe adja számukra a kikötőket. Hárman elfogadták az ajánlatot, Csopakkal azonban nem sikerült egyezségre jutni, ezért hirdették meg árverésen az ingatlant.

 

Fotók és előzmények itt.