Keringetik a Balaton vízét: nem fagynak a tóba a vitorlások (sonline.hu)

Még gyerekcipőben jár a téli vitorlázás, de az igényeket jól mutatja, hogy 4-5 olyan kikötő is van már a Balaton-parton, ahol télen is vízen maradhattak a hajók.

A fűthető vitorlások és akkumulátorról melegíthető ruhák világában már egyre kevesebben néznek ferde szemmel azokra, akik télen is kihajóznak a Balatonon. Ugyan erre most nincs lehetőség, ám a Balaton több kikötőjében mégis vízen tárolják télen is a hajókat. A múlt héten olvasói bejelentés alapján írtunk arról, hogy egyesek szerint jégbe fagytak a drága vitorlások a BL Yacht Club kikötőjében. A hírt akkor érdeklődésünkre a kikötő vezetője cáfolta.

A skandináv országokban is a vízen telelnek a vitorlások

Azóta kiderült, a vitorlások miatti aggodalom egyáltalán nem biztos, hogy őszinte volt, sőt akár a szolgáltatások terén erősödő verseny egyik megnyilvánulása is lehetett. Az érintett kikötő üzemeltetői magyarázattal is szolgáltak arra, miért nem eshet baja egyetlen hajónak sem egy olyan kikötőben, ahol vízkeringetéssel oldják meg a fagymentességet.

Tóth Balázs, a BL Yacht Club vezetője azt mondta: a meder aljáról pumpálják fel a plusz 4-5 fokos vizet a felszínre és bár emellett nagy hidegben vékony jégréteg kialakulhat, az nem jelent veszélyt.

– Körülnéztünk a skandináv országokban, ahol azért jóval hidegebb van, mint itt, és ott is vízen tárolják a hajókat hasonló keringető rendszerek segítségével – tette hozzá Tóth Balázs, aki arra is kitért, hogy üzemeletetői szempontból minden bizonnyal nagyobb bevételt jelent a hajók ki- és beemelése valamint a téli tárolás. Ezzel szemben, ha a vitorlások a vízben maradnak, és figyelnek arra, hogy ilyen extrém hidegben se károsodjanak, azzal a bérlők is több lehetőséget kapnak arra, hogy hódolhassanak szenvedélyüknek.

365 nap Balaton

– A hajónak a természetes közege a víz – hangsúlyozta Tóth Balázs és azt is hozzátette: bár most a mínusz tízben nem gondolunk rá, de gyakran előfordul, hogy novemberben vagy akár februárban plusz 18-20 fok van, olyankor számos hajó fut ki a vízre. – Ha a kikötők októbertől márciusig zárva vannak, akkor a vitorlázókat ezektől az élményektől megfosztjuk.
A hajók vízen tárolása ráadásul azt a törekvést is erősíti, amiért a balatoni vállalkozói kör is dolgozik, nevezetesen a 365 napos Balaton gondolatát, hiszen így a téli szezonban is lehet vitorlás eseményeket rendezni.

– Még egy kicsit gyerekcipőben jár a téli vitorlázás, de az igényeket jól mutatja, hogy míg korábban csak Balatonkenesén volt olyan kikötő, ahol télen is vízen maradhattak a hajók, most már 4-5 ilyen kikötő van a Balatonon. A téli versenyek tapasztalatai pedig azt mutatják, hogy, nem tudunk annyi hajót csatasorba állítani, amit ne tudnának megtölteni versenyzőkkel – emelte ki Tóth Balázs, aki arra is rámutatott: az sem utolsó, ha a vendégeket a téli Balatonon is az árbocok és a ringatózó vitorlások látványa fogadja.

Balatonlellén február közepére például farsangi vitorlás versenyt terveznek és bíznak benne, hogy meg is tudják majd tartani.

(12:25)