Jégvitorlás EB rendezésből ötösre vizsgázott a Balaton

Jó az infrastruktúra, és ha befagy, akkor megbízható a Balaton jege – ezzel indokolta a múlt heti jégvitorlás Európa Bajnokság sikerét Pataki Attila, a sportág nemzetközi versenyszövetségének elnöke a hirbalaton.hu-nak nyilatkozva. Mindehhez idén jó szél is párosult, így minden adott volt, hogy Magyarország méltó helyszíne legyen a kontinensviadalnak.

– A Balaton sekély vizű, ezért kiszámítható. Hiába van egy mély vizű tó fölött 30 cm-es, biztonságos jég, ha a víz alján lévő 4-5 fokos vizet egy váratlan áramlás átforgatja, akkor az egyetlen éjszaka alatt képes tönkretenni a helyszínt – mondta Pataki Attila.

 

Csehország volt a verseny várományosa, de ott nem volt jó a jég

Minden év áprilisában egy nemzetközi értekezleten döntik el, hogy a következő évben mikor rendezik a versenyeket, és a rendező országot is kijelölik. A verseny előtti héten az összes európai helyszínt megvizsgálják, és ha a kijelölt országon kívüli az ideális tó, akkor oda viszik a versenyt. Így történt ez 2017-ben is: Csehország volt a verseny várományosa, de ott nem volt megfelelő jég, ahogy Lengyelország, Svédország és Észtország sem ment át az idei vizsgán. Pataki Attila február 17-n döntött úgy, hogy a Balaton lehet a házigazda. Ezt követően 16 nemzet 122 versenyzője indult útnak Magyarország felé.

 

Lengyel fölény

A február 19-i megnyitót követően két nap alatt összesen 23 érvényes futamot rendeztek: nyolcat-nyolcat az arany és ezüst csoportban, hetet a bronzban. Ez bőven elegendő volt egy kiegyenlített versenyhez. A következő három napon a résztvevők már versenyen kívül élvezték a tó adottságait. A lengyel fölény idén is érzékelhető volt: az arany csapat első négy helyezettjét ők adták. A három magyar induló közül Hamrák Péter az arany csoport 10. helyén végzett, míg a bronz csoport 12. helyezettje Stubits Dávid lett. Pataki Attila fia, Pataki Attila István – a magyar DN Jégvitorlás Osztályszövetség elnöke – szintén a bronz csoport 25. helyére ért oda. Mindhárom versenyzőnek volt már jobb nemzetközi eredménye, idén Hamrák Péter sérüléssel bajlódott, Stubits Dávid keveset tudott edzeni, ifjabb Pataki pedig a szervezésből vette ki a részét.

 

Pallókat kellett letenni a part mentén olvadó jég miatt

A magyar résztvevők számára kárpótlást jelentett a balatoni helyszín. A külföldi versenyzők is elégedettek voltak, hisz a part menti szállodából gyakorlatilag a reggeli kávéjuk után lesétáltak a hajókhoz. Más országokban a szálláshelyről akár 50-60 km-t is kell utazni a verseny helyszínére.

“A Balaton 20 cm-es jege jól tartotta magát. A part menti kövek gyorsabban felmelegszenek és olvadásnak indulhat a jég. Ezzel magyarázható, hogy a civil balesetek zöme a part mentén történik. A versenyzőink komoly tapasztalattal bírnak. Pallókat tettünk le a parti olvadásokra, és minden reggel részletesen ellenőriztük a verseny pályájának állapotát. A veszélyes szakaszokat kizászlóztuk”– magyarázta Pataki Attila.

 

Párszázezerből bárki építhet jégvitorlást

A DN a világ legnépesebb jégvitorlás osztálya. Amerikában és Európában is több ezer tagja van, közülük 200-250-en nagy nemzetközi versenyek aktív résztvevői. A magyar szövetség 26 tagjából tíz aktív versenyző. Pataki Attila szerint a DN szellemiségéhez hűen egy jól felszerelt asztalosműhelyben, pár százezer forintból bárki építhet magának jégvitorlást, a kezdők pedig gyakorta vesznek használt darabot (80 évvel ezelőtt az Egyesült Államokban a Detroit News nevű újság pályázatot írt ki egy könnyen elkészíthető téli sporteszközre – így született a DN, a tervrajza nyilvános). A top versenyzők jellemzően saját műhellyel rendelkeznek, jégvitorlások készítésére rendezkedtek be. Ők elégítik ki a sporteszköz iránti igényt, és profi jégvitorlást építenek maguknak.

A magyar jégvitorlás osztályszövetségről további részletek itt találhatók: www.facebook.com/DN.Hungary

jégvitorlás EB

(fotó: Pataki Attila István)

(13:20)