Így indult a balatoni hajózás (colore.hu)

175 évvel ezelőtt, 1846 áprilisában tartotta meg első közgyűlését a Balaton Gőzhajózási Társaság, innen számítjuk hazánk legnagyobb tavának hajózási történetét. Kik használták először a vízi járműveket és milyen lehetőségeink vannak ma, turistaként a Balaton hajóin?

 

A balatoni települések kikötői tele vannak vitorlásokkal, csónakokkal és yachtokkal, az utóbbit leszámítva így volt ez több, mint kétszáz évvel ezelőtt is. Ám a szervezett, tömegek szállítására is alkalmas hajózás megindulásáig egészen a reformkorig várni kellett.

A Kisfaludy és a hajózás kezdetei

A balatonfüredi kikötőben sétálva természetes látvány az egyre-másra a partra érkező vagy attól távolodó hajójáratoké, köztük a Szent Miklóssal, a Kelénnel és a legrégebbi példánnyal, a Kisfaludyval. A fatestű, lapátkerekes gőzhajó 1846-ban tette meg első próbaútját és egy évvel később indult el rendszeres útjára a Balatonon. A forradalom és szabadságharc ideje alatt szüneteltették a menetrend szerinti közlekedését, ami aztán 1852-ben indult el újra. Keszthely, Kenese és Alsóörs között járt a Kisfaludy, innen szállította a fürdővendégeket Balatonfüred üdülőhelyére. „Karrierje” 1887-ig tartott, ekkor kivonták a forgalomból. Élethű mása ma nosztalgiahajóként szeli a habokat.

A csavargőzös hajók első példánya a Balaton nevet viselte, ez ma műemlékhajóként megtekinthető Balatonboglár kikötőjében. Pár évtizedes hanyatlás után új hajók (Kelén, Helka, Rohan) építésével és a tó mólóinak felújításával egyidőben elkezdett a balatoni hajózás is rohamos fejlődésnek indulni.

A cikk folytatása itt elolvasható.