Helyi termék és befektetésösztönzés Alsóörsön (Balatonfüredi Napló)

Helyi termék és befektetésösztönzés címmel rendeztek workshopot Alsóörsön november elején a Balatonfüred és Balatonalmádi közös helyi foglalkoztatási együttműködés, vagyis röviden a paktumkeretében. A szakmai tanácskozáson a helyi termékek piacra juttatása és a tradicionális áruk turizmusra gyakorolt hatása volt a fő téma.

A megjelenteket Gajdos Attila projektmenedzser köszöntötte, aki bejelentette, november végén befejeződik a paktumprojekt, amelynek
keretében sikeresen teljesítették a foglalkoztatással kapcsolatos elvárásokat. Nem olcsó a helyi termék, minőségében azonban össze sem hasonlítható azokkal az élelmiszerekkel, amelyeket a multiáruházakban talál a vásárló – tudósít a Balatonfüredi Napló.  Hogy milyen
minőségű lekvárt, sonkát, sajtot fogyasztunk, kétségtelenül elsősorban a pénztárcánktól függ, az azonban jól megfigyelhető, hogy egyre népszerűbbek a kézműves termékek, sokan keresik fel a termelői piacokat.

A Balatonnál megjelent egy fizetőképes réteg, akik keresik és meg is vásárolják ezeket a portékákat. Persze ehhez elengedhetetlen,
hogy a vásárló és a termelő rátaláljon egymásra, ebben segíthetnek a turisztikai egyesületek vagy az önkormányzatok, amelyek teret,
helyszínt biztosítanak a helyi vállalkozásoknak.

A Balaton Riviéra Turisztikai Egyesület ötlete alapján idén próba jelleggel termelői piacot nyitottak Alsóörsön is, közvetlenül a strand bejáratával szemben. A tapasztalatok igen kedvezőek voltak, ezért jövőre is megpróbálják – mondta Pataki Júlia Zsuzsa TDM-menedzser. Szerinte nagyon fontos szempont volt a piac kialakításánál, hogy az a központban legyen. Alsóörsön ez a strand, a kikötő és a balatoni bringakörút találkozásánál a legegyértelműbb helyszín. A strandolás után nagyon sokan vásároltak a termelői piacon, és úgy tértek vissza a
nyaralójukba. Jövőre továbbgondolják ezt az egészet, egy nagyon egyedi megjelenésű építményben bringamozit nyitnak, amivel reményeik
szerint tovább erősödik ez a közösségi tér. Szórakoztató lesz a családoknak, időseknek és fiataloknak, ami szintén odavonzza a turistákat a helyi termelőkhöz. Tavasszal kezdődik a kivitelezés, szeretnék, ha sok helyi termelő csatlakozna és bemutatkozna ezen a platformon – mondta a menedzser.

A jó minőségű helyi termékekre egyre nagyobb a fogyasztói igény, az egészséges és tudatos táplálkozást főleg az idelátogató gazdagabb réteg engedheti meg magának, az a réteg, amely most a Balatonnál növekvő tendenciát mutat, ebből profitálhatnak a helyi termelők is, hangzott el Alsóörsön. Egy vállalkozó szerint – aki libahúsból állít elő különböző termékeket – az embereknek természetes igényük, hogy olyan élelmiszert fogyasszanak, amely biztonságos, káros anyagoktól mentes, és így egészségmegőrző is. A helyben termelt portékák igazi értéke éppen ebben van, ezt pedig meg kell fizetni. Sok fáradságos munka van ezekben a termékekben, legyen szó sajtról, kolbászról vagy kerámiáról, de a vásárló mindig biztos lehet abban, hogy jó minőséget kap a pénzéért, hiszen egy név, egy személy vagy családi vállalkozás áll a termék mögött.

A workshopon részt vevő szakemberek egyetértettek abban, hogy a friss és helyben termelt áru nemcsak az egészségmegőrzés miatt fontos, de a környezetvédelem szempontjából is. Szerencsés, ha a mindennapi betevőt nem utaztatjuk át az országon vagy fél Európán, a károsanyag-kibocsátás így jelentősen csökkenthető, hiszen kevesebb kamion közlekedik az utakon, kevesebb repülő száll az égen. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a helyi érték, a helyi termék a turizmus fontos pillére mindenhol a világban, a Balatonnál is cél ennek erősítése. Ma már van arra példa, hogy híres termelői piacok nemcsak a nyári főszezonban, de szinte egész évben várják a vásárlókat, erről már Semsei Sándor, a Balaton Riviéra Turisztikai Egyesület elnöke beszélt.

A képlet egyszerű. A keresletet össze kell hozni a kínálattal, vagyis a vásárlót a termelővel. Most kísérletet teszünk arra, hogy nemcsak a piacra csábítjuk le a vásárlókat, hanem igyekszünk őket elvinni azokhoz a helyi termelőkhöz, akik meghatározói a térségnek – fogalmazott. Hozzátette:  programot kínálnak ezzel a vendégeknek, akik megnézhetik, miként készülnek azok a termékek, amiket később a piacon meg is tudnak vásárolni. Szeretnék összekapcsolni a fürdőzős balatoni lehetőséget a helyi termékkultúra képével. Ez hosszú távon mindenképpen
hatással lehet a turizmusra, befolyásolja azt, hogy a vendég szívesen tér vissza a térségbe, akár az őszi vagy téli időszakban is – fogalmazott
Semsei Sándor.

Balatonfüred és Balatonalmádi közös helyi foglalkoztatási együttműködésének zárórendezvényét november végén tartják, a paktum tapasztalatait és eredményeit ott ismertetik majd a szereplők.