Hajóval is körbejárható lesz a Balaton 

„Vízi ember menjen a szárazföldre, a szárazföldi pedig a vízre!” Röviden így foglalta össze a hirbalaton.hu-nak Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke annak a nagyszabású beruházásnak a lényegét, amit várhatóan idén ősszel kezdenek Balatonfüreden.

Kormányzati döntés értelmében a Bejárható Magyarország program keretében összesen 13 milliárd forintot költenek az aktív turizmus fejlesztésére. Ez öt „jármódot” fog érinteni: a gyalogos túrákat, a kerékpározást, az evezést (kajak, kenu), a lovas sportot és a vitorlázást. A Balaton régióba összesen 2,5 milliárd forint uniós forrás érkezik ennek az öt elemnek a támogatására.

A hatékony forrás-felhasználás érdekében a füredi önkormányzat, a vitorlás és a kajak-kenu szövetség közös pályázatot adott be a füredi kemping területén megvalósuló fejlesztésére. „A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programon (GINOP)elnyert 1,7 milliárd forintból vitorlás és kajak-kenu vízi komplexum jöhet létre” – mondta Kollár Lajos. „Ez egy nagyon hasznos és praktikus turisztikai hálózatfejlesztő pályázat, ami összekapcsolja a különféle mozgásnemeket. Aki például a víz felől jön vitorlással vagy kajakkal, kenuval, az kiszállhat a partra, a kemping szolgáltatásainak köszönhetően kap szállást, tisztálkodási lehetőséget, étkezhet, majd tetszés szerint folytathatja az útját kerékpáron vagy gyalogosan.”

A Balaton azonban nem csak a kerékpár, a gyalogtúrák és a lovaglás bekapcsolásával lesz bejárható, hanem körbe lehet érni hajóval is. Itt elsősorban nem a Kékszalagon induló versenyhajókra kell gondolni.Kollár Lajos gyerekkori élményeit idézi: „Amikor én kezdtem vitorlázni, akkor egy kishajóval simán körbe lehetett érni a tavon, persze más körülmények között. A kishajók azok a vízi járművek, amik nem kelhetnek át a Balatonon, hanem a part mentén haladnak, és naponta ki kell kötni velük valahol, vagy ha viharba kerülnek, akkor rövid úton biztonságos kikötőbe kell érniük. Ott nem árt, ha tudnak zuhanyozni, élelmet vásárolni és pihenni. Erre lesz alkalmas más megállópontok mellett a füredi kikötő is, ahonnét akár kerékpárral vagy gyalog is tehetnek egy túrát a környéken.”

A jelenlegi kikötők fenntarthatósága érdekében szinte minden helyet kiadnak bérbe. Így aztán csak nagyon kevés olyan vendéghely létezik, amit a víz felől érkező kishajósok, kajak-kenusok kikötésre használhatnak. A fejlesztés eredményeképpen biztonságos hullámtörőket, úszó mólókat és kő pontonokat alakítunk ki, amikhez olcsón és biztonságosan tudnak hozzáférni az evezősök és a kishajósok. „Emellett a Füredre tervezett 150 férőhelyes, nagyhajós kikötőnek is csak a kétharmadát adnánk ki bérbe, a fennmaradó részt pedig üresen hagynánk, turisztikai rendezvények és versenyek idején használnánk. Jelenleg komoly problémát jelent ugyanis, hogy nyaranta a versenyek idején nem tudjuk hova tenni a résztvevők hajóit, hisz a kikötőkben lévő magánhajók tulajdonosai is értelemszerűen ebben az időszakban használják ki a hajók adta lehetőségeket, mennek a vízre, és kikötnek a bérelt helyükön” – tette hozzá Kollár Lajos.

A csomópontokon és megállópontokon szervezett turisztikai lehetőségek várják majd a vendégeket: konkrét gyalogos, kerékpáros vagy lovas túrák térképe a környék látványosságaival, étkezési ésszálláslehetőségeivel. Az érdeklődési körnek megfelelő tematikus túrák kialakításánál figyelembe veszik a pihenni vágyók számát, korosztályát, hogy mennyi időt tudnak eltölteni egy adott térségben, és az időjárási viszonyoknak megfelelően több lehetőség közül is választhassanak.