Hajók nélkül a Balaton sokkal szegényebb lenne (veol.hu)

Sokkal szegényebb lenne a Balaton vitorlások nélkül, amelyeknek rendkívül komoly a vonzerejük: mintegy 40 ezer ember űzi ezt a sportot Magyarországon, ebből a Balatonon tízezer lehet, utalt a magyar tenger egyik fontos vonzerejére Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke, aki a szaporodó hajókat és kikötőket a fejlődés alappillérének nevezte, és elkötelezett az utánpótlás nevelés mellett.

A Széchenyi család vitorlás hajókat hozatott angol hajóépítőkkel

-Mit jelent a Balatonnak a vitorlázás? Mint egy falat kenyér, ütötte meg az alaphangot az elnök, majd hozzátette, már a múlt is ragyogó: a Széchenyi család vitorlás hajókat hozatott angol hajóépítőkkel, a vitorlázás Magyarországon nagyon gyorsan kezdett fejlődni, szinte egy időben a Nyugat-európaival, aztán a két világháború között is élénk volt a vitorlásélet a Balatonon. A Kékszalag tókerülő verseny pedig már az 50. lesz, az európai tavak között a leghosszabb, és a legtöbb versenyzővel rendezik meg.

-Vitorlások nélkül sokkal szegényebb lenne a Balaton, melyeknek rendkívül komoly a vonzerejük – szögezte le az elnök. Utalt rá, ma mintegy 40 ezer ember vitorlázik Magyarországon, az igazolt sportolóké ennek tíz százaléka, a Balatonon 10 ezer vitorlás lehet. Kollár Lajos kiemelte, egyre több kikötő épül a tónál, mind több hajó kerül a vízre, emiatt sokan vészharangot kongatnak, hogy zsúfolt lesz, túlnépesedik a Balaton. Érvelt a Nyugat-európai tavakkal, és mint mondta, arányosan számítva az ottani átlag 30 százalékánál tartunk a hajókat tekintve. Tehát van még mit fejleszteni, hiszen a keleti medencében is, mely sokkal zsúfoltabb, mint a nyugati, főszezon közepén, hétköznapon alig van hajó a Balatonon.

Az elektromos hajók kapcsán a szövetség vezetője kifejtette, a belső égésű motorokat nagyon nem szeretik a tavon, mert hangosak, hullámot keltenek. Ezzel szemben az elektromos hajók nem gyors járatúak, nem keltenek hullámokat, környezet kímélőek, ez a jövő útja, sokkal jobban megférnek a vitorlások mellett. Az MVSZ együttműködési szerződést kötött az elektromos hajók gyártója képviselőjével.

-Az elektromos hajóknál ma már nagy a fejlődés, húsz éve még, amikor kijöttek a vízre, nemsokára mentek is vissza tölteni. Ma már Keneséről Balatonfüredig simán elérnek, és van olyan, mely a tó hosszát is teljesíti – hangsúlyozta az elnök, aki a szaporodó kikötőépítések kapcsán elmondta, emiatt komoly ellenállás mutatkozik több helyen is a lakosság körében, mert az építés és szolgáltatók megjelenése miatt féltik a korábbi nyugalmat.

–Ugyanakkor egy település fejlődéséhez, adóbevételéhez, népszerűsítéséhez alapvető, feltétlenül szükséges a fejlesztés, nem lehet a jövőt megállítani! Nézzük például a svájci hegyeket! Ahol régen pásztorok éltek, ott ma népszerű, nagy forgalmú, komoly bevételt produkáló sícentrumok működnek. Ez kezdetben az embereknek nem nagyon tetszett, de a gazdaságnak, idegenforgalomnak rendkívül előnyös volt. Ez egy örökzöld vita. Támogatom azt, hogy minél több kikötő és hajó legyen, minél népszerűbb legyen a vitorlázás a Balatonon – hangsúlyozta.

Öröm nézni, ahogy ezek a fiatalok vízen, napon, a természetben tartózkodnak

Szólt arról, nemcsak gazdasági előnyökkel járhat a vitorlázás, hanem a fiatalok egészségére, tartalmas időtöltésére nézve is nagyon kedvező hatással lehet.

-Örvendetes, hogy napjainkra a korábbiakhoz képest az utánpótlás nevelésben résztvevők száma harminc százalékkal nőtt. Öröm nézni, ahogy ezek a fiatalok vízen, napon, a természetben tartózkodnak, mozognak, és nem a diszkóban töltik idejüket, vagy a számítógép mellett ülnek. Nem beszélve arról, hogy a közösség, a sport mennyi mindent adhat az embernek – érvelt Kollár Lajos, aki gyermekkora óta vitorlázik, és egyik mestere útravalóját ma is hitvallásának tartja, miszerint az élet egyik fontos paramétere a vízen töltött órák száma, így ma is lételeme, ha csobog víz és fúj a szél.

Az MVSZ elkötelezett az utánpótlásért, a fiatalok neveléséért, az élsport, a tömegsport, a túravitorlázás támogatásáért. A szövetség segíti a vitorlás sportiskolákat, amelyek állami forrásokat is élveznek. Segíti az edzőképzést, mert az alapvető, hogy kitűnő szakemberek tanítsák a gyerekeket, olyan edzők, akiknek van életpálya modelljük.

-Ne csak a nyári két-három hónapra tervezzenek, és ne annyiból álljon a tanítás, hogy reggeli után néhány órára kizavarják a gyerekeket a vízre! Alapvető, hogy a tanítás a hivatásuk legyen, ne alkalmi iskolákban gondolkodjanak. A szaktudással működő iskolákat a szövetség akkreditálja, utalt a szövetség egyik kiemelt céljára az elnök, aki – mint mondta – hetven évesen is teniszezik, úszik, vitorlázik, kerékpározik, április eleje óta vízen van hajójával, tavasztól fürdik a tóban. A sebész-érsebész, a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar, Klinikai Központ Érsebészeti Klinikájának egyetemi tanára, a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központjának volt főigazgatója ma is – ahogy fogalmaz a veol.hu-n – operálgat, mert meggyőződése, hogy az agyat is mindig edzeni kell, ezért saját cége mellett dolgozik a Sporttudományi Kutató Intézetnél, ahol az igazgatói posztot is betölti.