Gyenesdiási Turisztikai Egyesület: civil összefogás az élhető és vonzó településért (onlinebalaton.hu)

Méltán büszkék településükre és a községben működő vállalkozások sikereire a gyenesdiásiak. Igaz, a fejlesztéseknek, szakmai elismeréseknek ára van, azért mind az önkormányzat, mind pedig a Gyenesdiási Turisztikai Egyesület (GYTE) állandó munkatársai és a több mint 100 – turisztikai vállalkozást működtető – tagja is megdolgozik.

A civil szervezet legfontosabb feladata a település idegenforgalmának menedzselése, ezzel is segítve a helyi szolgáltatók eredményességét. Mindezt úgy, hogy eközben a község az állandó lakosok számára élhető lakóhely maradjon. Az egyesület munkájáról, célkitűzéseiről annak elnökével, Czankáné Szalóky Szilviával az onlinebalaton.hu-n jelent meg interjú.

– 14 éve már, hogy önkormányzati-vállalkozói finanszírozásban és kezdeményezésre megalakult az egyesület. Kik a tagok, és mi az, amitől úgy érezheti valaki, fontos, hogy ehhez a civil szervezethez tartozzon?

– Úgy gondolom, annak a több mint 100 embernek, aki tagja az egyesületnek, a saját vállalkozásán túl a közösség is fontos. Ők már felismerték, hogy egymást segítve előbbre lehet jutni. Előbb vagy utóbb mindenkinek rá kell jönni, hogy ha ő a másik szolgáltatót is ajánlja a vendégnek, és a látogató jól érzi magát azon a helyen is, akkor szívesebben jön majd vissza, és ez mindenkinek jó. Ez nagyon jól megmutatkozott például a Gyenesi Íz-lelő programsorozatában is, ahol az ötletgazda Somogyi Zoltán kezdeményezéséhez több vállalkozó is örömmel csatlakozott, és úgy gondolom, sem ők, sem a vendégek nem csalódtak.

Újszerű a közelmúltban bevezetett Gyenesdiás Gastro Card is, melyet partner vendéglátó egységeink kezdeményezésére vezettünk be: ingyenes kedvezménykártya, ami szintén az összefogást, együttműködést, egymás ajánlását ösztönzi úgy, hogy mindenki jól jár vele.

– De szolgáltatásaink között említhetjük a Jó reggelt Gyenesdiás! 3 nyelvű napi hírlevelet is, mely a vendégek tájékoztatást segíti állandó rovataival, segítve a nyaralás tervezését, az élménydús időtöltést. Nagy hangsúlyt fektetünk rá, hogy a vendégek már a szálláshelyen megkapják az információkat, legyen szó térképekről, kiadványokról, kirándulási tippekről, aktuális rendezvényekről.

E mellett a kisebb vállalkozásoknak azért is jó az egyesület, mert amolyan kis védőhálót biztosítunk. Adunk honlapot megjelenési lehetőséggel, sőt saját szerkesztőfelülettel, naprakészen tartjuk, hirdetjük a szálláshelyeket, a szolgáltatásokat, de a havi jelentésektől kezdve, a számlázáson át, a törvényi változásokról szóló értesítésekig igyekszünk mindenben segíteni.

Néha nem egyszerű megértetni az új belépőkkel, hogy a turisztikai egyesületnek nem a vendégküldés a feladata. Mi azt próbáljuk elérni, hogy magát a települést megláttassuk, vonzóvá tegyük, hogy a sok Balaton parti hely közül Gyenesdiást válasszák a nyaralni, üdülni vágyók, azaz fő feladataink a termékfejlesztés és a marketing, az érdekképviselet és egyéb szintén fontos témák között.

– Milyen anyagi és egyéb háttérrel rendelkeznek ehhez? Feltételezem önmagában a tagdíj kevés volna.

– Tagdíj bevételünk valóban csekély, melyhez jelentős részt az önkormányzat tesz hozzá. Éppen ezért, a nagyokhoz képest szűkös költségvetésünk miatt, mindig az újdonságokra helyezzük a hangsúlyt. Elsők között vezettük be 10 évvel ezelőtt a családbarát kifejezést, és megszületett a település kabalafigurája, Bala Toni is. Szintén nálunk, a Diási Játékstrandon indult először animáció, aminek keretében az újonnan kialakított Gyerekkuckóban akár gyerekfelügyeletre is van lehetőség, így ha a szülő elmenne úszni, kávézni, biztos helyen tudhatja közben a gyermekét.

Sok mindennel foglalkozunk, folyamatosan keressük a bevételszerzési lehetőségeket: kerékpárkölcsönzéstől a pályázati források kihasználásáig, bár hozzá kell tegyem, utóbbi most éppen nem annyira egyszerű.

Jó, hogy a tagjaink is mondanak ötleteket, amit lehet, hogy ők akkor éppen nem tudnának megvalósítani, de a segítségünkkel megoldhatóvá válik. Nagyos sok ilyen van.

– A marketingmunka, az információs rendszer kialakítása mellett az egyesület Tourinform Irodát is működtet.

– Igen, az egyesület munkaszervezetében jelenleg három főállású munkatársunk van. A már említett feladatok mellett az információs irodát is működtetik. Kovács Judit irodavezető az egyesület megalakulásától, a kezdetektől részt vesz a munkában, Szirmai Kati front office-ban és marketingben járul hozzá a sikerek megalapozásához, Kenesei-Bezzeg Kata pedig kiadványszerkesztői tudásával jól kiegészíti a csapatot.

– Említette, hogy az önkormányzat is tagja az egyesületnek. Milyen az együttműködés? Hagyják érvényesülni a civileket?

– Szerencsés helyzetben vagyunk, az önkormányzattal szoros az együttműködés, nem csak elismernek bennünket, de kompetenciát is kapunk mellé, adnak a turisztikai egyesület szakembereinek a véleményére. Beszéltünk már a vállalkozókról és az önkormányzatról, mint fő partnerekről, de fontos a térségi és a régiós együttműködéseket, összefogást is megemlíteni.

– Ha gondolatban előreszaladunk kicsit a jövőt illetően, hogy látja, mik lesznek a legfontosabb feladatok?

– Úgy gondolom, hogy eljött az az idő, amikor egy kicsit lassítani kell. A település érdeke, hogy a fejekben kialakított kép megmaradjon olyannak, amilyennek mi akartuk. Nehéz időszakot élünk át. Egyre többen telepednek le nálunk külföldről, közülük többen szálláskiadással is foglalkoznak. Rendkívül fontos, hogy ők is, mások is megértsék: mindannyiunk érdeke, hogy a településről pozitív kép alakuljon ki, illetve a kialakított kép, imázs fenntartható legyen, és persze, hogy Gyenesdiás 15 év múlva is élhető legyen.