Felértékelődtek hazánk szépségei, a Balaton és a belföldi turizmus (veol.hu)

Eddig ismeretlen helyzeteket teremtett a koronavírus a szállodaiparban. Tudtuk, csak összefogással lehet ezen túljutni, példátlan csapatszellem és összetartás jött létre a kollégák között – hangsúlyozta Vászolyi Judit, a Danubius Hotels szállodalánchoz tartozó balatonfüredi Annabella és Marina Hotel igazgatója a veol.hu-nak.

Szárnyalt, dinamikus pályán mozgott 2019-ben a hazai idegenforgalom, amely mintegy 1000 milliárd forinttal járult hozzá közvetlenül a magyar gazdasághoz. Kitűnő eredmények jellemezték önöket is, így a kiemelkedő vendégforgalom mellett több jelentős fejlesztést megvalósítottak a szállodákban. Aztán egy csapásra mindennek vége szakadt, amikor a koronavírus-járvány miatt tavaly tavasszal be kellett zárni. Miként fogadták az új helyzetet a dolgozókkal együtt?

– A turizmus teljesítménye 2010 óta évről évre rekordokat döntött Magyarországon, 2019 pedig minden idők legjobb turisztikai éve volt. Ennek a további növekedésére számított az ágazat 2020-ban, ez nullázódott le egyik pillanatról a másikra. Ahogy a Danubius Hotels vezérigazgatója fogalmazott: „versenyautóval teljes sebességgel haladsz, majd hirtelen előtted terem egy fal”. A márciusi első hullámban a váratlanság mellett a krízis gyorsaságát lehetett tapasztalni, miközben még azt tanulmányoztuk, miként reagálnak a koronavírussal már érintett európai országokban. Napokkal később Magyarországon is kiderült, hogy visszafordíthatatlanul súlyossá vált a helyzet. Ugyanazt tudtuk tenni, amit a többi válságnál: minden költséget azonnal felülvizsgálni, megszüntetni, elhalasztani. Ráadásul mindezt most sokkal gyorsabban kellett megtenni. Ebben az segített, hogy igazgatóként extra kihívásokat éltem már meg, rengeteg alkalmazkodással a 2011-es kinevezésem óta, ahol hasonló kreativitásra és gyors reagálásra volt szükség.

Mihez fogtak ezután? Mi lett a személyzettel?

– A szállodalánc számára a minél több munkahely megmentése volt a fő cél. A cégszintű, kényszerű üzemszünet alatt, áprilisban és májusban a romló nemzetközi helyzetben egyértelművé vált, hogy Budapest nyitása még várat magára. Amit biztosnak láttunk, az a belföldi kereslet. Erre támaszkodhattunk. Éppen ezért alakult úgy a 2020-as nyári szezonban, hogy az akkor már hónapok óta nem dolgozó, elsősorban a cégen belüli, fővárosi kollégákból toboroztuk a füredi szállodák személyzetét. Ez egy nagyon nehéz döntés volt, mert kitűnő munkatársaink vannak szezonálisan is a térségből, de azt kellett szem előtt tartani, hogy állandó kollégáink ne veszítsék el az állásukat. Soha nem látott munkaerőpiaci kihívások mutatkoztak a Danubius Zrt.-nél, 19 szálloda munkavállalói maradtak egyik napról a másikra aktív munka nélkül. Ennek a megoldása hosszú távú kérdéseket vetett fel, így azt is, hogy mit tehetünk a szállodák sikeres fennmaradásáért. Tudtuk, csak összefogással lehet ezen túljutni, példátlan csapatszellem és összetartás jött létre a kollégák között.

– Az elmúlt év hihetetlen munkaerő-mozgatása által a Danubiuson belül sokan lettek „fürediek” és szerettek bele a környékbe, a szállodába, az itt élőkbe. Fürediként büszkeségként éltem meg ezt a közös sikert. Közösségépítő volt a tavalyi év, idén egy erős, közös budapesti–füredi csapatot állítunk össze. Kínálunk állásokat a helyieknek is, éppen azért, hogy érezzék, a cég a helyi munkahelyek teremtésében is részt kíván venni. Emellett a továbbra is rendkívül nehéz helyzetben az állandó munkavállalók iránti felelősségünk ugyancsak kiemelt helyet kap. Az idén megnyíló pozíciókat napokon belül weboldalunkon és a közösségi médiában is meghirdetjük.

Az interjú folytatása itt érhető el.