Felemás szezon Tihanyban

Vendég volt és lesz is Tihanyban, szakképzett munkaerőből azonban évek óta hiány van, és e tekintetben nem bizakodóak a helyi szállásadók és vendéglátók. Körképünkből kiderül: egyre több magyar vendég érkezik a félszigetre, a külföldiek közül pedig a cseh és a lengyel turisták száma emelkedik.

A Club Tihanyban Károly Tamás igazgató szerint 8-10%-kal emelkedett a vendégéjszakák száma 2017 nyarán. Az elmúlt évek trendje folytatódott: ismét emelkedést mutatott a belföldi forgalom, ugyanakkor a külföldi érdeklődés sem esett vissza, és közel 60%-ban magyar vendégek keresték őket. Az orosz vendégek száma stagnál, a német vendégek körében pedig azt figyelték meg, hogy kétévente hullámzik, némileg nő illetve csökken a számuk. Az idei szezonban minimális visszaesés volt tapasztalható, de pótolta őket a lengyel és a cseh vendégéjszakák számának emelkedése.

Az igazgató úgy véli, hogy a 15-20 évre visszanyúló törzsvendég programjukkal sokakat sikerült megszólítaniuk és megtartaniuk: a nekik kiállított sorszámozott kártyák bőven elhagyták már a háromezres számot. Ezek a családok komoly bázist jelentenek, hisz rendszeresen felbukkannak a hotelben. Az alkalmazottaik között szintén van egy törzsgárda: a munkavállalók közel egyharmada 20-30 éve lojális a Club Tihanyhoz. Közülük többen tihanyiak, balatonfürediek vagy veszprémiek, és az igazgató szerint bár nem tudnak ausztriai bért fizetni nekik, mégis megtalálják a számításukat, mert a hotel természeti környezete és a kollégák összetartása kárpótolja őket. A törzsvendégek nagyra értékelik, hogy a kapuban, a recepción és az étteremben megszokott alkalmazottakkal találkoznak, ismerősként köszöntik egymást.

Az álláshelyek fennmaradó kétharmadát nehezen, egy részüket pedig egyáltalán nem tudják feltölteni szakképzett munkaerővel. Vakáció idején nagy segítséget jelentenek nekik a diákmunkát vállalók. Az iskolaszünet előtti és utáni időszakot alkalmi munkavállalókkal próbálják áthidalni, illetve a meglévő munkatársak túlórát vállalnak, vagy más területen dolgozó kollégáiknak segítenek be. „Nincs más választásunk, vendég van, az üzlet megy, felszálló ágban van a legtöbb turisztikai vállalkozás, de mindez munkaerővel nem lekövethető, ez a probléma komoly beavatkozást igényel” – állítja Károly Tamás, aki szerint megoldást jelenthetne egy áfa-csökkentés, mert azzal nőne a bérre fordítható keretük, és vissza lehetne csábítani a külföldön munkát vállalók egy részét. A közmunka-programban részt vevők számára pedig kedvező lehet, hogy több munkáért magasabb bért kaphatnak a versenyszférában.

A 13 hektáros területen fekvő Club Tihany Magyarországon talán egyedüliként képes négy csillagos körülmények között 1.450 főt elszállásolni, a Balaton-parton minden bizonnyal csak ők tudják ezt az ágyszámot biztosítani. A piaci keresletet követve március elejétől október végéig teljes házzal működnek, november-december hónapokban előre lekötött, nagyszabású rendezvények idejére nyitnak ki, a tényleges leállás január-februárban van.

Az Apátsági Rege Cukrászda üzemeltetését 2017 elején vette vissza az apátság, március 11-n nyitottak, és 55-57 ezer vendéget szolgáltak ki a nyáron, kétharmaduk magyar volt – tudtuk meg Panyi Zsolt üzemeltetőtől, aki tartalmasnak, mozgalmasnak és munkában bővelkedőnek ítélte az idei szezont. „Nem panaszkodhatunk az időjárásra, folyamatosan nyitva lehettünk, alig volt esős napunk. A kínálatunkat elsősorban apátsági termékekkel bővítettük: megjelent nálunk a karakteres András gyógylikőr, és lágyabb-édesebb változata, az Anasztázia. Bekerült a választékba a levendulás krémes és a levendulás mandula- és mogyorótorta, az apátrétes, valamint a szerzetesházban élő Gellért atya gyógyteája, amihez a szerzetes a félsziget gyógyfüveit gyűjti össze. Pannonhalmáról remek borokat kapunk, a kismarosi ciszterci apáca-kolostorból érkező házi szörpök pedig szintén nagy kedvencek voltak a vendégek körében.”

A nemrég bevezetett kóstolójeggyel a vendégek végignézhették az apátság kiállítását, a cukrászdába érve pedig kóstolót kaptak annak kínálatából. A „Szerzetesek asztalánál” című kiállításhoz kapcsolódva szintén kóstolhatóvá tették a különféle szerzetesrendek étkezési kultúrájában szereplő ételeket, illetve a főszezonban reggelizni is lehetett a cukrászdában. Alapelvként fogalmazták meg, hogy csak minőségi termékeket kínálnak, a várakozási időt pedig a legnagyobb nyári csúcsforgalomban is sikerült húsz perc alatt tartaniuk.

A Rege Cukrászda egy 14 fős, teljesen új csapattal nyitott ki tavasszal, közel felük környékben élő munkavállaló. Panyi Zsolt hangsúlyozta, hogy az apátságon belül minden legálisan működik, az ezzel járó kiszámíthatóság és megbízhatóság vonzó lehet az alkalmazottak számára. Októberben átalakítás kezdődik a cukrászdában, nagyobb lesz a pult, és megújul a belső tér, hogy ne csak a terasz legyen csábító a vendégek számára, így reményeik szerint a 2018-as nyitás után egész évben nyitva tartanak majd.

Az Aquilo Hotel Panoráma 5.700 vendégéjszakát tudhat maga mögött idén, ami az elmúlt tíz év legjobb eredménye – mondta Juhász Gábor igazgató. A májustól szeptemberig teljes kapacitással működő hotel 39 szobájában és apartmanjában összesen 110 főt tudnak fogadni három csillagos színvonalon. A nyári szállóvendégek 60-70%-a magyar volt, a külföldiek között legnagyobb számban németeket láttak vendégül, de nekik is egyre több cseh és lengyel nyaralójuk van. Leginkább a 40 év fölötti korosztály és a kisgyermekes családok keresik a hotelt: vonzó számukra a nyugodt, zsúfoltság nélküli környezet és a saját strand, ahol a gyerekeket biztonságosan elengedhetik játszani. „Füred és Tihany környéke kedvelt úti cél, egymást erősítik, de általános trendként figyelhető meg, hogy a Balaton környékén szinte kivétel nélkül emelkedett a vendégéjszakák száma. Ezt tapasztalva mi is bővítésben gondolkodunk. A Panoráma a Nemzeti Bank üdülője volt egykor, ráfér a modernizálás: a tél során szeretnénk egy nagyobb, szekcionálható rendezvénytermet építeni, ami elő- és utószezonban esküvőknek, céges rendezvényeknek adhat otthont, bővítjük a jelenleg 90 fős éttermünket, felújítjuk a fürdőket, a lobbit és a recepciót.”

A növekvő vendég-kereslet mellett náluk is komoly gondot okozott a munkaerő-hiány. Több posztot egyáltalán nem tudtak betölteni, másokra nem tudtak megfelelő munkaerőt delegálni, ami rontotta a munka színvonalát, de nem volt más választásuk. „Próbálkoztunk helyi munkaerő-kereséssel, de letettünk róla. A következő szezonra inkább a keleti országrészből (Szolnok környékéről) és a határon túlról érkező munkavállalóknak adunk lehetőséget, akiknek igyekszünk szállást biztosítani. Idén kilenc alkalmazottat tudtunk elszállásolni, de 12-14 főre lenne szükségünk. Nincsenek illúzióink, hisz rövid idő múlva ők is nyugatra mennek tovább, vissza pedig még senki nem tért” – állítja Juhász Gábor.