Európai szárnyalás különleges versenyhajókkal (veol.hu)

A high-tech versenyhajók világát céloztuk meg, a vákuumtechnológiát karbonnal, utalt a különleges profilra Mezey Zoltán, a Flaar Kft. társtulajdonosa, vezérigazgatója, aki a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Karán, a polimertechnika tanszéken polimer kompozit hajók tervezése és építése című tárgyat tanít, emellett az Erősített Műanyaggyártók Szövetsége elnöke.

A paloznaki vállalkozás a Budapest Boat Show Újdonság Pályázatán a legtöbb díjat elnyerte, valamint a cég az innovatív termékfejlesztés miatt egyetlen magyar hajógyártóként stratégiai partnere a Magyar Suzuki Zrt.-nek – számol be a veol.hu.

– Minden egy saját célra vett, kis katamarán felújításával kezdődött – ütötte meg az alaphangot Mezey Zoltán, aki akkor találkozott a hajóépítésnél is meghatározó kompozittal. A munka olyan jól sikerült, hogy a kérdés adódott, miért ne készüljön hasonló másoknak is.

Az előzményekről kiderült: Déry Attila egy, a vitorlázás nemzetközi világában elismert magyar vitorláshajó-építő és árbócgyártó manufaktúrát, Mezey Zoltán pedig a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanársegédi állását hagyta ott a cég alapításakor, 2007-ben – amikor egy szakmai tanfolyamon találkoztak –, hogy együtt különleges versenyhajókat gyártsanak. Déry egyik tervezője a Spirit of Hungarynek, Fa Nándor földkerülő hajójának, és nevéhez fűződik a dobogós Szamuráj Jack nevű kékszalagos hajó tervezési koncepciója.

A két alapító-tulajdonos már kezdetben a high-tech versenyhajók világát célozta meg, a vákuumtechnológiát karbonnal, egyrészt azért, mert mindig is az egyediség, az innováció érdekelte őket, és kapacitásuk is ezt tette lehetővé, másfelől nehezen tudtak volna ringbe szállni a piacot meghatározó túrahajókkal. Kezdetben az Atlanti-óceánt átszelő Mini-Transat versenyre épített hajók terve inspirálta őket.

A vállalkozás ma 16 dolgozóval, köztük a két tulajdonossal működik Etyeken és Paloznakon, előbbiben ipari munkát, illetve alkatrészgyártást végeznek, utóbbiban hajókat építenek. A műhelyből kikerült egyik Flaar 26-os négy évvel ezelőtt rekordot döntött Keszthely és Kenese között. Ez az első olyan magyar hajó, amelyen dinamikus stabilizátorszárny van. Mezey Zoltán arról is beszélt, hogy idén létszám- és kapacitásbővítést, technológiafejlesztést, gépesítést tűztek ki célul, 16 hajó gyártásával terveznek. Ha majd kapacitásuk lehetővé teszi, megcélozzák a külföldi piacbővítést is, eddig a hazai piacon kívül Észak-Európába és Dél-Európába adtak el a hajóikból. A vitorlásokon kívül kikerültek tőlük egyedi tervezésű és építésű, főként egyszemélyes versenyhajók, valamint több motoros hajó.

Két évvel ezelőtt egy csapásra hírük ment egész Európában, amikor a Flaar M37-es, saját tervezésű vitorlásukat az Év Európai Yachtja díjra jelölték, amelyre még nem volt példa Magyarországon, sem Kelet-Közép-Európában. A jelölő német Yacht magazin szakértője előtte tesztelte már egyik hajójukat a Balatonon, illetve a düsseldorfi hajókiállításon. A Flaar 37-esről pedig a közösségi oldalon szereztek tudomást.

A hajó kitűnő paraméterekkel rendelkezik 11,28 méter hosszú, 3,32 méter széles, 1,6–2,2 méteres a merülése, árbóca 16,7 méter, bőszeles vitorlafelülete 286 négyzetméter, a cirkálószelesé pedig 158 négyzetméter. A hajót három napon át tesztelték Barcelonában szakújságírók, egyebek mellett a hajó sebességét, a kormányzást, a vitorlákat. Végül a fődíjat nem ők vehették át, de a jelölés is nagy elismerésnek tekintették a nagy múltú, világhírű gyártók között. – Ki tudja, talán majd egyszer a szárnyashajókkal? – mutat a műhelyben egy saját tervezésű, aszimmetrikus svertet Mezey Zoltán.