Európai arisztokrácia és orosz üzleti elit a füredi vitorlásversenyen?

Az európai arisztokrácia és a feltörekvő orosz üzleti elit is képviseltetheti magát májusban a balatonfüredi Dragon Európa-bajnokságon. Vitorlázásszakmai szempontból kiemelkedő versenyzők érkeznek: többszörös világ- és Európa-bajnok, olimpiát nyert hajósok – értesült a hirbalaton.hu.

 

Jelentős sportdiplomáciai sikernek számított, amikor 2015 októberében, Párizsban bejelentették, hogy a Dragon vitorlás hajóosztály 2018. évi Európa-bajnokságának rendezési jogát a Balatonfüredi Yacht Clubnak (BYC) és a Magyar Dragon Osztályszövetségnek ítélik oda. A szavazás egyhangú volt, amiben kétségkívül fontos szerepe volt annak, hogy egy hónappal korábban Tim Pearson, az IDA főtitkára személyesen járta be a helyszínt, és nagyon elégedett volt az infrastruktúrával. Az ő véleménye és az általa benyújtott jelentés pozitívan hatott a szavazó küldöttekre.

A versenyen 60-80 résztvevő hajóval számolnak. Ezek elhelyezéséhez a BYC mellett a Hungária Yacht Club is segítséget nyújt majd. Balatonfüred városa szándéknyilatkozatban jelezte, hogy támogatja az esemény megrendezését. Többek között a résztvevők ingyenesen parkolhatnak majd a klub közelében.

Ezzel a kisfilmmel invitálják a résztvevőket a szervezők.

 

Jön a világ egyik legismertebb vitorlázója

A versenyzők között biztosan ott lesz a világ egyik legismertebb vitorlázója, Jochen Schümann. A háromszoros olimpiai bajnok és America Kupa-győztes német vitorlázó taktikusként az egyik esélyes német hajót erősíti majd, és az sem kizárt, hogy az EB előtt rendezendő nyílt magyar bajnokságon is vízre száll. Jochen Schümann 1976-ban a montreali olimpián finn dingi hajóosztályban még az NDK színeiben nyerte első olimpiai aranyérmét. Később a Soling hajóosztályban 1988-ban győzött, majd az 1996-os atlantai játékokon már az NSZK színeiben nyert. Négy évvel később Sydneyben pedig csak hajszállal maradt le negyedik aranyérméről. Megszámlálhatatlan világ- és Európa-bajnoki címe mellett Schümann a 2007-ben America Kupát nyert Alinghi csapat sportigazgatója is volt.

A jelentkezők névsorában szerepel az Európa-bajnoki címvédő portugál Pedro Andrade, a többszörös világbajnok német Vincent Hoesch, és az osztály nemzetközi szövetségének orosz elnöke, Vaszilij Szenatorov is. Az indulók között valószínűleg ott lesz Fa Nándor legutóbbi fölkerülő Vendée Globe versenyének egyik résztvevője, a holland Pieter Heerema, és több egykori olimpiai és világbajnoki dobogós vitorlázó is. A dragon hajóosztályra jellemző, hogy a különböző hajóosztályok legjobbjai is részt vesznek a versenyeken, mert a dragon igen komoly kihívást jelent taktikai, hajóbeállítási és erőnléti szempontból is. Magyarországot az Európa-bajnokságon mintegy tíz magyar egység képviselheti, köztük a Kis-Szölgyémi Ferenc, Kiss Tamás, Vezér Károly alkotta trió, akiknek akár dobogós esélyeik is lehetnek.

 

Javában folynak az előkészületek

A szervező bizottság teljes erőbedobással dolgozik. A háttérben egyeztetnek a balatonfüredi szállodákkal és panziókkal a szálláskínálatról, szervezik a versenyhez kapcsolódó rendezvényeket, létrehozták az esemény website-ját és Facebook oldalát. A verseny főrendezője az olimpián is rendezői feladatokat ellátó szlovén Bojan Gale lesz, őt a helyi viszonyokat jól ismerő magyar csapat támogatja majd. A nemzetközi zsűri elnökének a francia Yves Leglise-t kérték fel, a technikai bizottság feladatait az osztály nemzetközi felmérője, a német Günter Ahlers  és a magyar Toronyi Bence látja majd el.

Az eseményt május végén rendezik meg, és idegenforgalmi szempontból is fontosnak ígérkezik az előszezonban: a versenyzők, edzők, versenybírók és kísérők, összességében 300-500 komoly vásárlóerőt képviselő látogató mintegy négyezer vendégéjszakát töltenek majd a városban.

 

Miért hallatlanul népszerű a dragon?

Böröcz István, a BYC ügyvezetője a hirbalaton.hu kérdésére elmondta: „A Dragon hallatlan népszerűségét egyszerű kezelhetőségének is köszönheti: könnyen szállítható, a régi fahajók jól bírják, nem kellett elfelejteni őket, sőt, ezeket minden versenyen külön díjazzák. Nincs nagy különbség a fa és a későbbi műanyag hajók között, biztonságosak, stabilak, nagy és kis szélben, tavi és tengeri körülmények között is. 1969-ben a balatonfüredi hajógyár épített Dragont, ez volt az az alkalom, amikor hozzáférhetővé vált a hajó, és a magyar vitorlázást a nemzetközi mezőnybe is be tudta vinni. Megépíthetősége miatt még a szocializmus alatt is a legnagyobb létszámú hajóosztály volt.

Az eleganciája, a szépsége és a szállíthatósága miatt az egyik legnagyobb létszámú hajóosztály. Sportdiplomáciai szempontból is fontos szerepe van, hisz több király, herceg, az uralkodó osztály tagjai, illetve a feltörekvő orosz üzletemberek is szívesen használják. Vitorlázásszakmai szempontból nagyon kiemelkedő versenyzők érkeznek. Mindenki a saját hajóját hozza, ami utánfutóval könnyedén szállítható. Az egyéni igényének megfelelően folyik a szálláskeresés, jobbára magas szintű szállodai szolgáltatásban gondolkodnak, helikopter leszállópálya után is érdeklődtek, de felmerült például, hogy valaki Cannes-ból a saját lakóhajóját szeretné hozni.

 

Különleges biztonsági intézkedést nem igényelt senki

Böröcz István arról is beszámolt, hogy St. Tropez, Cascais, Nizza és Cannes az edzőtáborok, versenyek gyakori helyszíne, ilyen helyek közé iratkozott most fel Balatonfüred. A külföldi csapatok képviselői tudják, hogy hol van ez a versenyhelyszín, vonzó nekik, bejárták a várost, a szálláshelyeket feltérképezték. Dragon EB-t általában tengeren rendeznek, ahol kifújt, egyenletes szél, kiszámítható időjárás van. Épp ezért komoly megtiszteltetés, hogy ezek az emberek eljönnek egy olyan kiszámíthatatlan tóra, mint a Balaton. Plusz vonzerőt jelenthet, hogy a tó legpatinásabb klubjában, a 150 éves Balatonfüredi Yacht Clubban kerül sor a versenyre.

– Különleges biztonsági intézkedést sem a hajók, sem a személyes védelme érdekében nem igényelt senki, nemzetközi standardokat követünk. Május 26-27-én lesz a regisztráció és a felmérés, 27-én az ünnepélyes megnyitó. A május 28-tól június 1-ig tartó futamok igen látványosak lesznek, a tó partjáról is élvezhetőek. A mezőnyre minden bizonnyal a tihanyi sétányról nyílik majd a legszebb látvány. Egy-egy futamon az egész mezőny indul, vagyis tele lesz velük a tó. A füredi közforgalmi mólón és a BYC-ben közelről is meg lehet majd nézni a versenyhajókat, de lesznek nézőhajók is – mondta a BYC ügyvezetője.

 

Uralkodók a hajóosztály vitorlázói között

A Dragon a világ egyik legnépszerűbb tőkesúlyos hajóosztálya. A háromszemélyes hajó rendkívül elegáns, egyúttal a vitorlázása komoly sportértéket képvisel. Talán ez az oka, hogy számos világ- és olimpiai bajnok vitorlázó ebben az osztályban folytatja pályafutását, s mellettük igen sok kiváló amatőr sportoló teszi izgalmassá a világversenyeket. Az európai arisztokrácia is képviselteti magát ebben a hajóosztályban: a nemzetközi szövetség elnöke volt Konstantin, egykori görög király, aki 1960-ban olimpiai bajnoki címet is nyert a hajóval. De vitorlázik dragonnal a dán trónörökös herceg és fia, vagy a norvég király is.

Az osztály Európa-bajnokságát 2010-ben Balatonkenesén rendezték meg, amin akkor 60 hajó indult. A magyar vitorlázók közül a legjobb eredményt Kis-Szölgyémi Ferenc és csapata érte el, akik a 2013. évi világbajnokságon, az angliai Weymouth-ban negyedikek lettek.

 

A dragon története:

Egy norvég tervező, Johan Anker a skandináv fiataloknak egy pályázatra álmodta meg 1929-ben ezt az alacsony palánkmagasságú, kis merülésű, és a balatoni ízlésnek talán kissé alulvitorlázott, cirkálóformájú hajót. Hogy valamit eltalált a viking-utód, azt jól példázza, hogy 2004-ben, az osztály 75. születésnapján a franciaországi St. Tropez városkában 260 (!) dragon állt a rajtvonalhoz, s a számos világ és olimpiai bajnok között az egyik hajó kormányánál ott ült a z Amerika Kupák királya, Russel Coutts is.

A pályázati feltételek szerint biztonságos, ugyanakkor fordulékony, jól kormányozható versenyhajót kellett tervezni. Ott fenn északon ugyancsak tud fújni a szél, a keskeny fjordokban és a szigetek között viszont nem nőnek túlzottan magasra a hullámok. Így napi túrázásra kiválóan alkalmas lett a dragon, ami az északi országokban villámgyorsan el is terjedt. 1948-ban a háromszemélyes kieler már az olimpia műsorán is szerepelt, s ott is maradt 1972-ig.

Ez a sárkány nagyon kezes, megbízható, ugyanakkor rendkívül érzékeny jószág. Kis szélben nagy tömege – 26 négyzetméteres vitorlázatára kb. 2 tonna jut – miatt minden mozdulatot kétszer is meg kell nála fontolni, ezért rendkívül izgalmas vele versenyezni. Nagy szélben rendkívül stabil, ki kell ülni, és szinte jolleszerűen vitorlázható. Mivel a hajó rendkívül finom beállítás-változtatásokra is érzékenyen reagál, s igen sokáig megőrzi versenyképességét, a mezőnyök rendkívül izgalmas taktikai csatákat és szoros versenyeket vívnak.

A sárkány még idősebb korban is könnyen megzabolázható, így szinte minden korosztály élvezi a versenyzést: ennek megfelelően sűrű is a mezőny a VB-ken, EB-ken vagy a hagyományosan 100 fős mezőnnyel startoló évente megrendezett Gold Cup-on.

One design, vagyis minden hajónak ugyanolyan paraméterekkel kell rendelkeznie: hossza 8,9 méter, szélessége 1,95 méter, vitorlázata 27,7 m2 + 23,6 m2 (spinnaker). A mottójuk ennek tükrében: „A one-design versenyzésben az a szép, hogy mindig a legjobb győz”.