Megérkezett a Modern Műtár felvezetése Balatonfüredre (Népszava)

Időszaki tárlaton ismerhetjük meg Balatonfüreden a Szöllősi-Nagy – Nemes gyűjteményt, ám a zömmel geometrikus műveket tartalmazó kollekció hosszabb időre is a vízparti városba költözik.

Praeludium (felvezetés, előjáték) címmel nyílt kiállítás a balatonfüredi Vaszary Galériában, mások mellett Bob Bonies, Botos Péter, Gáyor Tibor, Haász István, Gerhard Hotter, Maurer Dóra, Molnár Vera, Claude Pasquet, Torsten Ridell és Sigurd Rompza műveiből – írja a Népszava.

A tárlat egy új kezdeményezés kiindulópontja: a Balaton parti városban tervezett Modern Műtár induló eseménye. Az Európa Kulturális Fővárosa projekt keretében megnyíló, új intézmény Szöllősi-Nagy András hidrológus, egyetemi tanár és Nemes Judit festőművész több évtizedes tevékenységének, a modern és kortárs, zömében a nemzetközi geometrikus, illetve a konkrét művészetet reprezentáló gyűjteményének lesz új otthona.

Arra a kérdésre, miért döntöttek úgy, hogy most Balatonfüreden helyezik el a több ezer műből álló gyűjteményt, úgy feleltek, a várost érdekelte az ügy.

A városvezetés szerintük látja, hogy a kultúrába kell „beruházni” és nem elsősorban part menti lángos-sütödékbe. A várost reformkori eleganciája és története is erre kötelezi.

A Modern Műtár a város közepén, a volt Helytörténeti Múzeum (ami az Esterházy Villába költözik) épületében, és a volt Borok Házában nyílik meg: a két épület üvegfolyosóval lesz összekötve. Elmondták, az intézmény létrehozásának pénzügyi részét a város kezeli. – Közös alapelv volt, hogy a város biztosítja a hardvert – ideértve az átalakítási és üzemeltetési költségeket –, mi pedig a szoftvert – azaz a műtárgyakat, a koncepciót, a programokat – részletezték.

A Praeludium című kiállításon látható művek sokszínű képzőművészeti világot mutatnak be. Ennek kapcsán a gyűjtők kiemelték: – a modern művészet nem illusztráció – akár kétes politikai ármánykodások propagandaeszközeként, akár bájos cica-és-a-gombolyag jellegű fali díszként –, hanem formák és színek relációjával foglalkozik, mert azzal jön át az esztétikai – és különös módon a mögöttes társadalmi – tartalom. Elég a százéves Bauhaus időállóságára a XX. század művészetének műfajaiban, a náci Entartete Kunst koncepciójára, vagy a bolseviki Füttyös kalauznő gyorsan múló jelenlétére utalni – részletezték.

A nézők betekintést kaphatnak a Modern Műtárban lévő alkotásokba, ám a gyűjtők kiemelték, változó kiállítással terveznek az új helyen.