Elfogytak a hazai munkaerő-tartalékok a szállodaiparban (vg.hu)

Elfogytak a hazai munkaerő-tartalékok a ének (MSZÉSZ) belső felmérése szerint. A hiányt külföldről lehetne pótolni, de ehhez szükséges lenne felgyorsítani a munkavállalói vízumok kiadását.

8-10 ezer olyan, tartósan betöltetlen állásra várnak jelentkezőket a hazai szállodaiparban a munkaadók, amelyekre belföldön hónapokon át tartó hirdetések után is alig akadt érdeklődő – írja a vg.hu.

Ezért mielőbb lépni kell, azaz megkönnyíteni, illetve rugalmasabbá tenni a külföldiek számára a munkavállalói vízumok kiadását. A legtöbb munkakörben sikeresen és hatékonyan tudnák foglalkoztatni Magyarországon is a fejlett és a felzárkózó országokban egyaránt kapós harmadik országbeli dolgozókat. Elsősorban távol-keleti, például vietnámi, thai és indonéz munkavállalókkal, vagy Szerbiából, valamint a szovjet utódköztársaságokból érkezőkkel lehetne átképzés és felkészítés után betölteni a magyarokkal betölthetetlen munkaköröket. Erről Baldauf Csaba, az MSZÉSZ elnöke nyilatkozott a lap megkeresésére. Elmondta: a szövetség által végzett belső felmérés szerint, amelyben mintegy száz tagszálloda vett részt, összesen 1600 fős munkaerőigényt jeleztek. Ebből számolták ki a hazai szállodai kapacitások figyelembevételével a minimálisan hiányzó munkaerőigény nagyságát.

A szállodaipari munkaerőhiányt már sem átképzésekkel, sem magasabb fizetésekkel nem lehet megoldani a szövetség szerint. A takarítókat, reggeliztető pincéreket, felszolgálókat, éttermi és konyhai kisegítőket, szakácsokat, recepciósokat éppúgy hiányzóként tartják számon, mint a műszaki dolgozókat, például a karbantartókat, akiket az építőipar szívott el. Gyakorlatilag minden munkakörben munkaerőhiány van – mondta a szállodaszövetség elnöke. Ha nem gyorsul fel a külföldi munkavállalói vízumok kiadása, előfordulhat, hogy az év során növekvő keresletet több szálloda csak korlátozottan tudja majd kielégíteni. Erre egyébként már az év végén, a szilveszteri időszakban is volt példa, amikor a kiszolgáló személyzet hiánya miatt nem minden szálloda tudott annyi szálló- és vacsoravendéget fogadni, mint amennyire eredetileg méretezték.