A szakemberek szerint akár ötven százalékára is visszaeshet jövőre a pálinkatermékek értékesítési volumene. A folyamat oka az uniós előírások további szigorítása: a népegészségügyi termékadót immár erre az italfajtára is ki kell vetni. Hiába hungarikum a hazai pálinka, a minőség felé fordulás érdekében még sokat kell tenni. Vannak próbálkozások a minőségi termékek marketingje terén. Keszthelyen például már hat esztendeje rendeznek a pálinka védőszentjének napjához kapcsolódó programot.
Az egyik cserszegtomaji lepárlóban csorog a frissen főzött pálinka. Ebben az főzdében 2009 óta vállalnak bér- és kereskedelmi főzést, de saját terméket is előállítanak. A vállalkozást is érinti a 2019. január elsejétől bevezetendő népegészségügyi termékadó kiterjesztése. Az emelést akciókkal, kapacitásbővítéssel, új fajta termék bevezetésével próbálják kompenzálni – mondta el Józsa Klára marketing vezető. „Az eladott termékek mennyiségében mi nem számítunk csökkenésre. A partnereink között nagyon sokkal ápolunk baráti kapcsolatot, így természetesen beszélgettünk már róluk azzal kapcsolatban, hogy sajnos kell valamilyen szinten nekünk is árat emelni. Ők ezt tudomásul vették – főleg úgy, hogy nem szeretnénk minden terhet rájuk áthárítani. Mennyiségi csökkenést nem várunk” – tette hozzá.
A minőségi pálinka fontosságáról egyre többet hallani, de közben még itthon sem nő ennek a fogyasztása – tapasztalják a Pálinka Nemzeti Tanács szakemberei. Bár az égetett szesz forgalma általában emelkedik, de ezen belül nehezen mozdul a minőségi pálinka felé a kereslet. Az igazi, jó pálinkát meg kell fizetni – a minőségi termékek eddig is sokba kerültek. A költségeket emiatt nem tudja a kereskedelem teljesen tovább hárítani. Ennek ellenére többen is arra számítanak: a kereslet valószínűleg a feketepiac felé fog eltolódni. Az adó miatt várhatóan fél literenként nagyjából ezer forinttal lesz drágább a pálinka, amit a boltokban kínálnak majd a polcokon.
A Pálinka Nemzeti Tanács elnöke, Mihályi László ezért borúlátóbban látja a várható helyzetet: „A pálinkás szakma nagyon nem örült annak, hogy a termékadó alá került a pálinka is. Ez azt jelenti a számunkra, hogy minimum 700 Ft-tal emelnünk kell nagykereskedelmi áron egy 50 fokos, fél literes pálinka árát. Azt gondoljuk, hogy az eladásaink nagyon vissza fognak esni: körülbelül a fele mennyiségre, mint amit általában el szoktunk tudni adni. Kiskereskedelemben ez az áremelés körülbelül 1000-1200 Ft-ot fog kitenni, tehát biztosan tudjuk azt, hogy az eladásaink nagyon nagymértékben csökkenti fognak.”
Hiába hungarikum a hazai pálinka, a minőség felé fordulás érdekében még sokat kell tenni. Vannak próbálkozások a minőségi termékek marketingje terén. Keszthelyen például már hat esztendeje rendeznek a pálinka védőszentjének napjához kapcsolódó programot.
A szervező, Komoróczi Lajos ezt mondja a programról: „A ser és pálinkafőzők védőszentje Szent Miklós, december 6-án üljük az ünnepét. Keszthelyen már 2012 óta ezen a napon mindig házipálinka ünnepet ülünk. Idén új helyszínen, új tematika szerint, a Balatoni Múzeumban fogunk összegyűlni, ott fogunk otthon főzött pálinkákat kóstolgatni. Én azt kértem az otthon főző barátaimtól, hogy mindenki csak egy pálinkát, a legjobb pálinkáját hozza el. Ezt fogjuk ízlelgetni, kóstolgatni, bírálgatni. Erről és különböző szakmai kérdésekről fogunk beszélgetni ezen az estén.”
Továbbá hasznos, pálinkával kapcsolatos információkkal, beszélgetésekkel próbálják felhívni a figyelmet a kulturált pálinkafogyasztásra.
A Keszthelyi TV híradása itt megtekinthető.