Balatoni hajózás: államosítás utáni privatizálástól tartanak (pecsistop.hu)

Továbbra sincs bizonyosság abban, hogy a kormány a Balatoni Hajózási Zrt.-nek (Bahart) nyújtandó több milliárdos támogatásért cserébe mit is szeretne. A tó körül kikötőkkel rendelkező, cégtulajdonos települések vezetői leginkább attól tartanak, a Bahartot visszaállamosítják, majd a kikötőket és más egyéb értékes területeket eladják magánszemélyeknek.

 

Továbbra sem tudni biztosan, hogy mit is kér cserébe a kormány azért, hogy a tervek szerint 12,6 milliárd forintos forrást tervez invesztálni a döntően a Balaton-parti önkormányzatok közös tulajdonában álló Balatoni Hajózási Zrt.-be.

A Magyar Narancs cikke szerint jelen pillanatban a tulajdonos önkormányzatokat a 2012-ben egyszer már elhalasztott tőkeemelés veszélye nyomasztja, amire legutóbb októberben kaptak 2018. márciusáig szóló haladékot. A tőkeemeléshez azonban sok pénzre van szükség, a legnagyobb önkormányzati tulajdonos Siófok 776 millió forintot kell a hajózási társaságba tolnia.

 

A Bahart jelenlegi legnagyobb részvényes önkormányzatai, tulajdoni hányaddal:

Siófok 44,21 %

Keszthely 12 %

Balatonfüred 9 %

Balatonboglár 7,49 %

Balatonföldvár 5,49 %

Balatonlelle 4,51 %

Fonyód 3,73 %

(Forrás: Bahart)
Ám az októberben belengetett kormányzati támogatás miatt most mindenki bizonytalan a tő körül. Sok polgármester attól tart, hogy ők beleteszik a Bahart-ba a pénzüket, majd jön a kormány, és a közel 13 milliárdos támogatásból több milliárd forintot tőkeemelésként rak bele a társaságba, az önkormányzatok tulajdonrésze így pedig elértéktelenedik. Ez pedig a cikk szerint azzal járhat, hogy az állami tulajdonrész 50 százalék fölé növekedik, vagyis újra állami céggé válik a Bahart.

Ettől pedig még inkább tartanak a magyar tenger partján, ugyanis úgy látják a lapnak nyilatkozó településvezetők közül többen, hogy az államosítás után egy újabb privatizálási hullám érheti őket, a kormány egészen egyszerűen kiárusítja például a nagy jövedelmet hozó kikötőket és szálláshelyeket. (A tavon folytatott személyszállító hajózás bár nagy turisztikai vonzerővel bír, önmagában nem tud nyereséges lenni.)