Balatoni civilek: zajvédő fal helyett piros motorvonatokat

– A vasúti sínek mellé épített zajvédő falnak nincs lényeges zajcsökkentő hatása – erre a következtetésre jutottak a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) és a Reflex Környezetvédő Egyesület aktivistái a júniusi fonyódi méréseik során, amiről a hirbalaton-hu-nak is beszámoltak. A civilek szerint a vasúti zaj csökkentésének hatékonyabb módja lenne a csendesebb piros motorvonatok közlekedtetése a Balaton-régióban.

 

A közelmúltban készült el a dél-balatoni vasútfelújítás, korszerűbbé, gyorsabbá téve az üdülőövezet megközelíthetőségét. Ennek részeként 15 kilométeren zajárnyékoló fal is létesült, amivel sok nyaralótulajdonos csak a közelmúltban szembesült. Vannak akik örülnek, leginkább a sínek közelében élők, nyaralók közül, és vannak akik „gettósítva” érzik magukat, siratják a kilátást, és vitatják, hogy érdemben csökkent volna a zaj.

A civilek annak jártak utána, mekkora a zajvédő falak létjogosultsága. Úgy találták, hogy ennél hatékonyabb megoldás is lenne.

– Szeretnénk a települések vezetőinek figyelmét felhívni arra: fogjanak össze és lobbizzanak azért, hogy a Balaton partján modernebb, csendesebb szerelvények közlekedjenek. A zajszint-mérés csak az első lépés volt, hogy rávilágítsunk a problémára – nyilatkozta dr. Hajósy Adrienne, a NABE aktivistája a hirbalaton.hu-nak.

A június 24-i mérésük eredményét összegezve elmondta, helyszínnek azért éppen Fonyódot választották, mert ott három különbözően zajárnyékolt szakaszon is mérhettek. Van, ahol teljes magasságú zajvédő fal épült, van ahol csak derékig érő, a tiltakozások eredményeként, és van, ahol továbbra sincs.

 

Mivel és mit mértek

A mérést RION NL 21 típusú hordozható zajszintmérő műszerrel végezték. A mérések célja annak a megállapítása volt, hogy az alapzajhoz képest milyen csúcsértéket eredményez a vonat áthaladása (ez a „csúcszaj” szakkifejezés a mérések eredményét összegző, alábbi táblázatban).

A méréseket összegző jelentés szerint a vasút szomszédságában haladó 7-es számú főút eleve zajos a forgalom miatt, így ehhez járul a vonat többletzaja, amit nehéz külön mérni, de „füllel is hallható, hogy a balatoni forgalomban szokásos régi kék kocsik által keltett zajhoz képest szinte elhanyagolható a korszerű piros vonat elhaladása esetén érzékelt zaj”. Decibelben a vonat zaja – akár van fal, akár nincs – nem sokkal haladta meg az autókét. Nem a zaj erőssége, hanem az autók és a vonat zajának frekvenciakülönbsége okozza, hogy a vonat az autókhoz képest „zajos” érzetet kelt – szól az összegzés, ami azt is leszögezi: „Ahhoz, hogy pontosabb számszerű összehasonlításokat lehessen tenni, több napig kellene figyelni és mérni.”

Hajósy Adrienne szerint a pontosabb, hosszadalmasabb vizsgálatok elvégzése meghaladja egy civil szervezet szűkös lehetőségeit, de a becslő méréseik alapján is megállapítható, hogy a falnak nincs szignifikáns zajcsökkentő hatása az autóforgalom zajával összevetve.

A mérés idején áthaladó egyetlen modern, piros vonat zajfrekvenciái lényegesen alacsonyabbak voltak a kék vonatokénál. Az aktivisták megállítása szerint a piros vonat hang-hatása kevésbé zavaró, mivel alig emelkedik ki az alapzajból.

A két civil szervezet által megfogalmazott javaslat, amivel főként a balatoni településvezetők figyelmét szeretnék felhívni így szól: „Hatékony zajcsökkentés a balatoni vonatoknál elsősorban a szerelvények korszerű Siemens Desiro és a Stadler Flirt vonatokra cserélésétől várható.”

 

A mérési eredmények

A civil szervezetek június 24-i fonyódi mérési eredményei azt mutatják, hogy az autók és a kék vonat együttesen 80 decibeles csúcs-zajterhelést jelentettek ott, ahol semmilyen fal nincs, míg ott, ahol magas fal épült, 75 decibeles zajszintet mértek a kék vonatok elhaladásakor.

Helyszín Esemény átlag-zaj
dB
csúcs-zaj
dB
(1)  A községi strandnál, az alacsony falnál se autó, se vonat 50
csak autók 70 75
csak kék vonat 70 75
(2)  Bélatelep felé, ahol nincs fal se autó, se vonat 50
autók és kék vonat 73 80
(3)  A Süllő utcánál, a magas falnál se autó, se vonat 50
csak autók 70      74
csak kék vonat 72      75

(forrás: NABE)

A fonyódi hegy alatt akkora zajvédő fal épült, hogy ne zavrja a kilátást

A Google Earth felvételén látható, hogy a vasút és a 7. számú főút szorosan egymás mellett halad Fonyódnál