Balatonakali: ne jussanak kikötők a balatoni kempingek sorsára

„Ellenkezik a közforgalmú hajózás múltjával, jelenével és jövőjével is a nemzeti vagyon részét képező közforgalmú kikötők eladása. Ezért elfogadhatatlan a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) reorganizációjában szereplő négy közforgalmú balatoni kikötő eladásáról is szóló, héten megszavazott terv” – nyilatkozta Koncz Imre, az egyik érintett település, Balatonakali polgármestere a HírBalatonnak. Szerinte van még remény olyan megoldásra, amit a döntéshozó állami oldal is elfogadhatónak tarthat: az önkormányzat megvenné méltányos áron a kikötőjét.

 

–  Ha magántulajdonba kerülhetnének balatoni kikötők, sokan hitevesztettek lennénk abban, hogy jó kezekbe került a balatoni hajózás, amikor az állam tavaly meghatározó többségi tulajdonossá vált a cégben. Visszafordíthatatlanná váló folyamat indulna el – véleményezte a polgármester.

 

Ne  lehessen lezárva senki elöl a jövőben sem

Elmondta, az elfogadott terv miatt elkeseredett akali lakosaival, nyaralótulajdonosaival, köztük a több mint 500 fős helyi horgászegylettel együtt, hiszen érzelmileg is nagyon kötődnek a kikötőjükhöz, amit még a piaristák építettek az 1800-as évek elején. „Ükapáink rakták le itt az első köveket. Voltak évek, amikor komoly forgalmat bonyolított a hely, és megfelelő fejlesztés esetén most is többre lenne képes. Ha cseppnyi igazság van a világon, akkor köztulajdonba maradhat Balatonakali kikötője, garantálva, hogy nem lesz lezárva senki elöl a jövőben sem” – fogalmazott a település első embere.

–  Bízom abban, a döntéshozók látják a kérdés súlyát, hogy nem szabad eljutni egy közforgalmú kikötő esetében sem odáig, mint ami a balatoni kempingekkel történt – utalt arra Koncz Imre, hogy amint a tóparti balatoni kempingek magánkézbe kerültek, egyre jobban beépültek, ráadásul a helyükre kerülő apartman-házak, szállodák területeit lezárták a közforgalom elől.

 

Nem kérik ingyen

Balatonakali számára – amely jó gazda módjára megőrizte az állami vagyonjuttatással korábban kapott összes részvényét, állva a vele járó tőkeemelési kötelezettséget is – megoldást jelentene, ha méltányos áron, a 26,7 millió forint értékű részvényei beszámításával megvehetné a kikötőjét a BAHART-tól.

– Nem kérjük ingyen. Lobbizunk a döntéshozóknál, hogy közforgalmú kikötők eladása esetén jussanak lehetőséghez, és élvezzenek elsőbbséget az érintett önkormányzatok, de ne piaci áron. Ez egy olyan megoldás lenne, ami megőrzi a közvagyont a legérintettebbek gondjaira bízva, és ami az állami érdeket képviselő döntéshozók számára is vállalható – magyarázta.

 

Új járatokat indítanának Akali és Szemes között

Koncz Imre beszámolója szerint a BAHART hosszú évek óta egy fillért sem tudott áldozni Balatonakali közforgalmú kikötőjére, amit a helyi önkormányzat tart rendben, és ahol meglehetősen „szocreál” hangulat uralkodik. A település, mint részvényes már többször kezdeményezte, hogy átveszi, illetve megveszi a kikötőt, garantálva a köztulajdonban maradását, de erre eddig nem kapott lehetőséget.

Balatonakali, ha a kikötőjét megvehetné, mindenképpen fenntartaná a közforgalmú hajózást, és lehetőségei szerint újabb járatokat szervezve a túlparti Balatonszemes felé. A kikötőt megnyitnák a vendéghajók fogadására is, ennek bevételéből tudnák fedezni a közforgalmú hajózás költségeit – a helyi elképzelések szerint.