BAHART: az öt év után távozott vezérigazgató értékeli az ötéves programját

A korábban önkormányzati tulajdonban lévő Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) 2015-ben kinevezett vezetője, Kollár József egy 2020-ig tartó stratégiai programot hirdetett meg a társaságnál. A BAHART 2019 nyár végén meghatározó állami tulajdonba került, miután megérkezett a régóta ígért állami forrás egy része tőkeemelés formájában, beindult a cég reorganizációja vagyonelemek eladásával, 2020 decemberében pedig Kollár József távozott a cégtől.

A hirbalaton.hu a távozó vezért kérdezte a programja teljesüléséről.

 

A távozása kapcsán rendkívül szűkszavúan fogalmazott, lehetne többet megtudni a döntés hátteréről?

Erről továbbra sem kívánok bővebben nyilatkozni, a lényeg annyi, hogy egy szakmailag nagyon szép fejezet zárult le az életemben. Jó érzéssel gondolok vissza az elmúlt 5 és fél évre, a BAHART-ra és természetesen a volt kollégáimra.

 

Hogy értékeli ezt az időszakot?

Azt hiszem, a vezetői csapat és a teljes kollektíva büszke lehet a közösen elért eredményekre. 2015-ben megalkottuk a 2020-ig terjedő, középtávú stratégiát, amelyet teljes egyetértéssel fogadott el a tulajdonosi kör (21 tóparti önkormányzat – a szerk). Egy stratégia természetesen annyit ér, amennyit végrehajtanak belőle, ezért nagyon fontosnak érzem, hogy az átfogó célokat sikerült megfogható, konkrét feladatokba önteni, egy több, mint 300 pontos cselekvési program formájában, amelyet a cég 2020-ra gyakorlatilag maradéktalanul végrehajtott.

Az elmúlt 5 évben a tervezetteknek megfelelően megvalósult a vállalati struktúra és a működési folyamatok alapvető korszerűsítése, valamint erőfeszítések történtek a műszaki háttér fejlesztésére is, utóbbiak azonban – a rendelkezésre álló forrásokból adódóan – szükségszerűen korlátozott mértékűek voltak. Ezzel együtt több kiemelt beruházást sikerült megvalósítanunk, említhetjük a nagyobb hajó felújításokat, kikötőépítést stb.

 

Hogyan alakult ezalatt a cég gazdasági teljesítménye?

A gazdasági eredményeink jelentősen javultak, az árbevétel és az adózás előtti eredmény is mintegy 50 százalékkal növekedett, miközben a cég – a szezonális forgalomból adódó nehézségek ellenére – megőrizte fizetőképességét és ha nem is az elvárt mértékben, de emelni tudta a munkavállalói jövedelmeket is. Növekedett a hatékonyság és sikerült kiaknázni a vállalati tartalékokat. Összességében úgy gondolom, hogy az adott gazdasági keretek között maximálisan kihasználtuk a rendelkezésre álló lehetőségeket és igyekeztünk jól gazdálkodni a társaság vagyonával. Kiemelendő, hogy a vállalat az idei – járvány sújtotta –  évben is megőrizte stabilitását, működőképességét. Ez mutatja a cég erejét.

 

Mi a véleménye a BAHART jövőjéről?

A  leglényegesebb – számomra legfontosabb eredmény –, hogy a vállalat a modernizáció útjára lépett, struktúráját, működési hátterét, szemléletét, folyamatait tekintve egyaránt. Úgy vélem, ezek már nem visszafordítható változások. Reményeim szerint ez a modernizáció folytatódik majd. Az elmúlt egy évben megtörtént a fejlesztések szakmai előkészítése, amelyekre – az állami tőkeemelésből adódóan – most végre megnyílt a lehetőség. Természetesen továbbra is élénk érdeklődéssel kísérem a céggel kapcsolatos híreket és kívánom, hogy a BAHART tovább erősödjön, fejlődjön a jövőben. Ehhez ezen fórumon is sok sikert kívánok minden volt vezetőtársamnak, kollégámnak, akiknek köszönöm a közös munkát, a közös eredményeket, sikereket.

***

A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) az üdülőrégió stratégiai cége, amely egyebek közt a menetrendi hajózást és a kompközlekedést működteti, valamint közforgalmú kikötőkkel és vitorláskikötő-lánccal rendelkezik. Az állam pár évtizede a kikötővel rendelkező önkormányzatok tulajdonába adta azzal a feltétellel, hogy egyben kell tartani a nagy múltú társaságot, ahol a nyereséges ágazatok fedezték a veszteséges menetrendi hajózás költségeit. A 2019 nyár végén meghatározó állami tulajdonba került balatoni hajózás új vezetése a cég reorganizációjáról, profiltisztításáról döntött, amelynek jegyében megkezdődött több vagyonelem – kempingek, szálloda, parti ingatlan, köztér, közforgalmú kikötő – eladása. Az ezekből fakadó bevételt a társaság, a hajózás fejlesztéseire, modernizációjára kívánja fordítani – a megjelent nyilatkozatok szerint.