Az érem másik oldala: nem is kell engedély a hyperjet balatoni üzemeltetéséhez?

Port kavar és hullámokat ver a mai napig a Siófokon tavaly augusztusban üzemeltetni kezdett, 90 kilométer/órás tempóra képes, 880 lóerős hyperjet. Kinek jutott eszébe ilyet hozni a Balatonra? Hogy lehet, hogy nyáron többször ellenőrizte a vízirendészet, és nem talált rajta „fogást”, miközben az illetékes tárca pár napja azt nyilatkozta a hyperjetről, hogy mostanáig nem kértek és nem kaptak rá üzemeltetési engedélyt? A hirbalaton.hu megkereste Koller Tibort, a tulajdonos-üzemeltetőt.

 

Pár napja tele volt a sajtó azzal, hogy az illetékes tárca azt válaszolta képviselői kérdésre, nem kért és nem is kapott engedélyt a Balatonon tavaly nyáron üzembe állított hyperjet..

–          Ez így igaz, nem is kértem és nem is kaptam üzemeltetési engedélyt, mert a jogszabályok szerint erre nincs is szükség a 9 méternél nagyobb, 20 méternél kisebb, 12 személynél nagyobb befogadóképességű és személyszállítás céljából üzemeltetett hajóknál. Ebbe a kategóriába tartozik sok más balatoni vízitaxival együtt a 22 személyes hyperjet is.

Hogy jutott eszébe, hogy egy ilyen, 880 lóerős hajót hozzon a Balatonra?

–          Siófoki lakosként 1999 óta vagyok hajózási vállalkozó. Egy 12 férőhelyes kishajóval kezdtem, aztán megláttam a tihanyi limnológia kikötőjében egy évek óta parlagon heverő kutatóhajót, amit a régi eladásával sikerült megvennem és átalakíttatnom sétahajóvá. Évekig sikere volt a bencés gimnáziumi múltamra tekintettel Szent Benedeknek nevezett hajónak, de változtak az igények, a programhajózás jött divatba. Emellett azt is figyelembe vettük, hogy Siófok vendégkörét jellemzően családos üdülők teszik ki. A sétahajót lecseréltük egy nagyobbra, amire Törökországban találtunk rá a felségemmel. 2012 óta üzemel a Barbarossa nevű kalózhajónk, gyerekek számára kínálva hajózással egybekötött programokat. A gyorshajók nyújtotta élmény növekvő népszerűségét látva érzékeltem az újabb piaci igényt.

Ebből lett a balatoni hyperjet, ami merőben új jelenségként azonnal megosztotta a társadalmat. Honnan van a hajó, és miért pont ilyen?

–          Három éve rátaláltam egy spanyol gyártóra, aki elfogadható áron kész volt legyártani számunkra egy gyorshajót. Eladtuk a Szent Bendeket, és magyar mérnökökkel honosíttattuk a terveket. Mindvégig egyeztettük a dokumentumokat a hajózási hatósággal, hogy milyen formában, milyen feltételekkel lesz alkalmas az új hajó a magyarországi, balatoni üzemelésre. Csak a stabilitás-számítás 50 oldalt tesz ki, ami a 100 százalékos stabilitás, vagyis biztonság miatt kell. Nagyon komoly feltételrendszernek kellett megfelelni! 2018 végén szerződtünk, és kezdődhetett a gyártás.

Ha jól tudom, ez egy százmillió forintos projekt. Hány éves megtérüléssel számolnak?

–          Banki hitelt vettünk fel, amit hét év alatt kell visszafizetnünk, egyelőre ennyi a biztos.

Számított ilyen, a politikát is megmozgató fogadtatásra?

–          Nem. Sem pozitív, sem negatív értelemben. Nem gondoltam, hogy ennyi támadás fogja érni a hyperjetet, de azt sem, hogy ekkora sikere lesz az érdeklődők körében. Már a próbakörök során tapasztaltuk, hogy futnak ki az emberek a strandról a kikötőbe megtudni, hogy és mikor ülhetnek fel a hajóra. Az, hogy mennyire élvezték, és mekkora az érdeklődés az extrémhajózás iránt, arról a honlapunkra beírt hozzászólások magukért beszélnek.

A panaszok szerint környezetszennyező, túl hangos, és horgászcsónakokat, vitorlázókat zavaró, illetve a mederüledéket felkavaró hullámokat ver. A nagy sebesség pedig veszélyezteti a fürdőzőket.

–          Erre azt tudom mondani, hogy a Balatonon használt motorok között a legújabbnak és a legkörnyezetkímélőbbnek számít, amivel felszereltettük. A hanghatást igazságügyi szakértővel mérettem be, és nem lépi túl a megengedett határértéket semmilyen üzemmódban. Nagy hullámokat meg legfeljebb a híre vert, mert maga a hajó vízsugár-meghajtású, vagyis szinte a víz fölött megy, és kifejezetten elenyésző a hullámkeltő hatása. A fürdőzőket azért nem veszélyeztetjük, mert az attrakció és manőverezés a parttól legalább egy kilométerre kezdődik.

A turisztikai szakemberek szerint kellenek az új attrakciók, a nyugalomra vágyók szerint nem annyira. Ha jól gondolom az a tapasztalata, hogy telitalálat volt az extrémhajózás balatoni bevezetése. Ön szerint tehát folytatni kell, és netán lenne több ilyen hyperjetnek is helye a tavon?

–          Igen, mindenképpen nagy igény van az ilyen, adrenalin növelő szórakozásra, szolgáltatásra, ami csak a Balatonon számít újdonságnak.

Netán megkezdték a következő legyártatását?

–          Nem lenne rossz, de nem áll módunkban. Viszont már akad vállalkozó, aki látva a sikert, ezen töri a fejét.

Akkor tehát 2020 nyarán tovább üzemel a hyperjet a Balatonon? Az extra manőverekre képes hajó a vízben is megmerül. Hány fokos vízben lehet ezt megtenni?

–          Legalább 22-23 fokos víz kell ahhoz, hogy az emberek szeressék a megmerülést, ami rövid ideig adott nyaranta. Ezért azt tervezzük, hogy speciális kabátokat gyártatunk, ami megvéd a hideg, fröccsenő víztől, és elő-, valamint utószezonban merülés-mentes üzemmódban szolgáltatunk. Így már akár áprilistól beindulhatunk.