Attrakciók kellenek (Piac és Profit)

Minden eddiginél jobb évet zárhat a magyar turizmus, akár a vendégéjszakák számát, akár az árbevételt tekintjük, azonban már most komoly gond van az ágazatban: szakmánként több ezer munkavállaló hiányzik. Ezt a helyzetet azonnal kezelni kell – mondta a Piac és Profitnak Könnyid László, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, akivel az ágazat előtt álló lehetőségekről, kihívásokról, és tennivalókról beszélgetett a lap munkatársa.

Szépen teljesítenek a hazai turisztikai ágazaton belül a szálláshelyek. A KSH adatai szerint az első nyolc hónapban az előző év azonos időszakához viszonyítva a kereskedelmi szálláshelyek 6,9 százalékkal több, összesen 20,9 millió vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek 8,9 százalékkal (10,3 millió), a belföldi vendégek 5,1 százalékkal több (10,6 millió) vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken. A szállodák szobakihasználtsága 3,8 százalékponttal, 59,8 százalékra emelkedett. A kereskedelmi szálláshelyek folyó áron összesen 17 százalékkal több, 310 milliárd forint bruttó árbevételt értek el. Ezen belül a szállásdíj-bevétel 19 százalékkal nőtt, és meghaladta a 188 milliárd forintot.

Az ősz újabb jó híreket hozott az ágazatban: elkészült a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia, a Magyarország országmárka építéséről is született kormányhatározat, elindult a Kisfaludy Program, amelyen belül szálláshelyek pályázhatnak fejlesztési forrásokra. Első ránézésre tehát minden a legnagyobb rendben van, azonban év közben mind gyakrabban hallottunk figyelmeztető hangokat, a munkaerőhiány ugyanis ezt a területet sem kíméli a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) elnöke szerint.

Könnyid László a balatoni régióra vonatkozóan elmondta, hogy erős volt az idei szezon, gondok azonban akadtak a magyar tengernél.

– Az idén erős szezont zártunk. A gond ott van, hogy a tó körüli turizmus augusztusban gyakorlatilag le is húzta a rolót. Már aki egyáltalán kinyitott, mert a munkaerőhiány gond volt az idei szezonban is. Ez egyébként jól mutatja az ország problémáit is: hiszen hogyan találsz munkavállalót egy három hónapos nyári szezonra? Úgy látszik, hogy azok járnak jobban, azok találnak munkaerőt, akik vállalják, hogy egész évben nyitva vannak. Egyébként a Kisfaludy Program pályázatain indulóknak is vállalniuk kell, hogy a szezonon kívül is nyitva lesznek. Ez azonban felveti az előző problémát: mit csináljon, miért menjen oda a turista? Csak a szoba kedvéért nem fog odamenni. Viszont egyre inkább a minőséget keresik a vendégek a szálláshelyeken és a vendéglátóknál. Akár ötven–nyolcvan kilométert is autóznak egy jó étteremhez.

A lap munkatársának a kitörési pontokat firtató kérdésére a MSZÉSZ elnöke azt mondta, hogy a fővárosban az üzleti turizmus fejlesztése lehet az egyik ilyen pont, vidéken elsősorban attrakciófejlesztésre lenne szükség.

– Elsősorban nem ezernyi kicsi fesztivál meg helyi múzeum kell minden faluban, hanem régiónként egy–két olyan nagy látványosság, mint Franciaországban a Disneyland vagy Olaszországban a Gardaland. Ha van például egy háromcsúszdás élményparkod, az még nem vonzó látványosság, de ha megépíted Közép-Európa legnagyobb vízi élményparkját, az már messziről is hozhat látogatókat. Csakhogy ilyen beruházást a bankok és a befektetők is csak nagyon komoly feltételekkel finanszíroznának. Nem merünk nagyot álmodni. Pedig óriási lehetőségeink vannak: biztonságos desztináció vagyunk, vidéken hatalmas a kihasználatlan potenciál, például a gyógy- és egészségturizmusban. De tennünk kell a sikerért.

A teljes interjú itt olvasható.