A túrázást népszerűsíti a Magyar Vitorlás Szövetség (turizmus.com)

A Magyar Vitorlás Szövetség egy nyertes GINOP-pályázatnak köszönhetően az elmúlt időszakban 800 millió forintot fordíthatott fejlesztésekre. Ebből az összegből 11 fajta vitorlás kishajót, illetve motorcsónakokat vásároltak, összesen 199 darabot, amit 27 tagszervezetüknél helyeztek ki a Balatonon, a Velencei-tavon, a Fertő-tavon, az Orfűi-tavon, a Tisza-tónál és a Nyékládházi-tavakon. Ezek többnyire olyan hajók, amivel gyerekek és felnőttek megtanulhatják a vitorlázás alapvető fogásait. A szövetség túraútvonal-ajánlókat is készít, amely reményeik szerint arra ösztönzi a vitorlázókat, hogy minél többet kiránduljanak a tavon.

A Magyar Vitorlás Szövetség fő feladata a versenysport szervezése, irányítása és az utánpótlás nevelése lenne, ugyanakkor a vitorlásturisztikai szempontokat is szem előtt kell tartania. Az MVSZ a tagszervezetein keresztül mintegy 4000 versenyengedélyes sportolóval foglalkozik országszerte, miközben az is fontos számukra, hogy megszólítsák a lényegesen nagyobb bázist jelentő, nagyjából 20-25 ezer hazai szabadidős vitorlázót – írja a turizmus.com.

Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára a portálnak elmondta: létrehozták a vitorlazzitthon.hu weboldalt, aminek az a célja, hogy vitorlásturisztikai információkkal szolgáljon, elsősorban a Balatonon, hiszen hazai vonatkozásban a vitorlásturizmus fogalma itt értelmezhető. Továbbá kidolgozták a Kék Csillag kikötőminősítési rendszert, amiben 43 balatoni kikötő kapott minősítést, ez alapján arról tájékozódhatnak az érdeklődők, hogy ezek a létesítmények milyen szolgáltatásokat nyújtanak, és milyen színvonalon. A weboldal kiegészítéseként jelenleg folyamatban van egy applikációfejlesztés – tette hozzá. Ezzel egyrészt kézbe vehető lesz a honlapon található információ, másrészt az alkalmazás tartalmazni fog egy nyomkövetési rendszert, illetve tetszés szerint összeállítható logbookot, tehát a felhasználók pontosan tudni fogják, hány mérföldet hajóztak, és merre jártak. A teljes rendszerhez egy vitorlásturisztikai kedvezménykártya is kapcsolódik, melyhez eddig száznál több szolgáltató csatlakozott hozzá, hajóbérlők, kikötők, vitorlásboltok, illetve számos gasztronómiai és kulturális létesítmény.

Holczhauser András hozzátette: ugyanakkor a szövetségnek gondot okoz, hogy a régi balatoni sportkikötők jó részében már nem vitorlásélet zajlik, hanem nyaralóhelyek, apartmanházak foglalták el a területet. „Értjük, örülünk a fejlesztéseknek, de sajnálatos módon egyre szűkösebb az a kikötői infrastruktúra, ahol a hazai versenyvitorlázás fejlődhet – jegyzi meg az MVSZ főtitkára. Mivel a jelenlegi nagyhajós kikötőkapacitás maximumra van járatva, vagyis nincsenek szabad helyek, csökken a lehetősége annak, hogy nagyobb versenyeket szervezzünk, mert nem tudjuk hol kikötni a hajókat. A vitorlássport fejlődéséhez a szövetségnek és a tagszervezeteknek vízhez kell jutniuk, csak így tudjuk erősíteni a kishajózást – tette hozzá Holczhauser András.

Jelenleg az MVSZ a balatonfüredi önkormányzattal és a Magyar Kajak-Kenu Szövetséggel közösen egy újabb nyertes GINOP-pályázat megvalósításán dolgozik, ami kikötő-infrastruktúra– és hozzá kapcsolódó partilétesítmény-fejlesztésre ad lehetőséget. A főtitkár szerint az új megállópontra óriási az igény. A balatonfüredi kemping területén egy 1,2 hektáros területet kaptak bérbe az önkormányzattól, itt valósul meg a fejlesztés. 142 férőhelyes kikötő épül, a parton pedig egy körülbelül 1600 négyzetméteres, kétszintes épület, ahol hangárok, irodák, előadótermek kapnak helyet. A létesítmény a tervek szerint a 2021-es szezonra elkészül, és nagyobb volumenű turisztikai programok megvalósítására is alkalmas lesz – olvasható a turizmus.com interjújában.