A Pajtás tragédiájának emlékére

Hatvanhárom évvel ezelőtt borult fel, majd süllyedt el a Pajtás gőzhajó Balatonfüred közelében. A legnagyobb balatoni hajószerencsétlenségnek huszonhárom halálos áldozata volt.

A Pajtás gőzhajó 1954. május 30-án, vasárnap 10.15-kor indult menetrend szerint Siófokról Balatonfüred érintésével Tihanyba. A Siófok és Balatonfüred közötti úton semmi különös nem történt. A füredi kikötés után a hajó 11.30-kor indult el Tihanyba fedélzetén 192 utas és 6 fős személyzet tartózkodott. Legtöbben a gyereknapot ünnepelték a hajókázással, és figyelték az elindult vitorlásversenyt. A látványos rajtot figyelve rengeteg utas a hajó bal oldalán nézelődött, amitől erősen megdőlt a Pajtás. Az utasok ekkor megijedtek, és átszaladtak a hajó jobb oldalára, ami ettől a másik felére dőlt, és erősen kilengett. Az éles forduló alatt a Pajtás először balra, majd jobbra billent, majd a bal oldalára dőlt, és süllyedni kezdett, miközben kitört a pánik. A feljegyzések szerint a fűtő, Vámosi Gyula, aki kabinjában ragadt, halála előtt nem sokkal még kiengedte a kazánból a gőzt, hogy a hajó ne robbanjon fel.
A felborult hajó a bal oldalára dőlve süllyedt el, majd megült a fenéken. Szerencsére félig kiállt a vízből, így az utasok nagy része felkapaszkodhatott az oldalára.  Mivel a hajó a parttól pár méterre borult fel, a parton állók közül többen beugrottak segíteni. A vitorlásversenyt azonnal lefújták, a versenyezők aktívan részt vettek a mentésben. Nekik köszönhető, hogy nem lett több áldozat.

Később, még napok múlva is találtak néhány iszapba süllyedt áldozatot. A levéltári kutatások és a visszaemlékezések szerint a legfiatalabb áldozat hét, a legöregebb 68 éves volt, a többiek 20-25 évesek voltak.

Az egycsavaros utasszállító gőzhajó 1918-ban került ki az újpesti Hajógyárból. Ebből a típusból kilencet építettek, és mindegyiket római számmal jelölték, ez a hajó akkor, a II-es számot kapta. A nagy átalakításon átesett hajó 1950-ben került a Balatoni Hajózási Vállalat tulajdonába, majd 1951-ben áthelyezték a Balatonra, hogy az ott meginduló turisztikai hajózás első hajója legyen és ekkor keresztelték át a Pajtás névre is.

A Dunáról a Balatonra ideiglenesen áthelyezett hajót átépítették, és az engedélyezett utasbefogadó képességét 150-ről 200 főre emelték fel úgy, hogy nem végeztek rajta állékonysági vizsgálatot. Az átalakítás után a Pajtás személyzete észlelte és jelentette is a veszélyes labilitását, de az illetékesek valószínűleg a “szabotázs” vádjától tartva nem tettek semmit.

A Pajtás tragédiája 30 évig tiltott téma volt, majd a NABE korábbi elnöke, Simonné Zákonyi Tündének köszönhetően a 45. évfordulón, azaz 1999-ben tudtak méltó emléket állítani az áldozatoknak, amelyre Raffay Béla szobrászművész készített emlékművet.

balatonfured.hu/nabe.hu/veol.hu