A NABE közzétette az országgyűlési képviselőknek írt nyílt levelét

Hétfőn személyes email címükre kiküldve és közlemény formájában, a sajtón keresztül is felkérte a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) a közel kétszáz országgyűlési képviselőt nyílt levelében, hogy éljen képviselői jogával, és ne engedje a balatoni kikötők eladását. “Maradjanak a száz évnél is régebb óta épülő és szépülő balatoni kikötők a köz tulajdonában!” – szól a kétezer, nevét vállaló aláíróval is megerősített levél zárómondata.

 

A nyílt levelet a Balatoni Hajózási Zrt. átalakítási tervei miatt írták, amely egyebek közt négy közforgalmú kikötő eladásáról és a cég 11 tagú vitorláskikötő-láncának bérebadásáról szól.  A NABE álláspontja szerint a reorganizációs tervekből látható, hogy a vitorláskikötők bérbeadási tervének második lépése szintén az értékesítés lenne.

(A tiltakozás-hullám után, múlt héten felmerült a lehetősége, hogy a közforgalmú kikötőket mégsem adják el, hanem ingyenes használatba kaphatják azokat az érintett önkormányzatok. Az erről szóló megállapodás még nem született meg – a szerk.)

 

A nyílt levél az Országgyűlés képviselőinek:

“Tisztelt Képviselő Asszony, Képviselő Úr!

A balatoni kikötők túlnyomó többsége ma még köztulajdon. Ne engedje a balatoni kikötők eladását!

A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) többségi tulajdonosa a magyar állam. A részvénytársaságban a magyar állam képviselője, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) tervet készített négy hajókikötő és az összes BAHART vitorláskikötő eladására, hogy legyen pénz a hajózás fejlesztésére. Mivel az MTÜ a részvények többségének tulajdonosa, ezért a közgyűléssel már el is fogadtatta a tervét, a többi tulajdonos, a Balaton parti önkormányzatok tiltakozása ellenére. A terv készítése során a polgármestereknek még csak lehetőséget sem adtak arra, hogy a balatoniak véleményét elmondják.

Milyen fejlesztés az, amit egy nyereséges cég vagyontárgyai nagy részének eladásával kezdenek? Tényleg szükség van erre a pénzre bármiféle fejlesztéshez? Az MTÜ nem vette figyelembe, hogy a magyar kormány (a költségvetés) már több éve határozatban biztosított jelentős összeget a balatoni hajózás fejlesztésére. Kezdjék a munkát ennek a forrásnak a felhasználásával!

Tisztelt Képviselő Asszony, Képviselő Úr! Alulírott jó szándékú balatoni és nem balatoni polgárok kérjük, hogy élve képviselő jogaival, ne engedje a balatoni kikötők eladását.

Maradjanak a száz évnél is régebb óta épülő és szépülő balatoni kikötők a köz tulajdonában!”

A NABE nyílt leveléhez aláírásával csatlakozott mintegy kétezer balatoni és Balatonért aggódó személy.

 

Bérbe adják-e vagy eladják a vitorlás kikötőket?

Miért látják úgy, hogy a BAHART vitorláskikötői láncának bérbeadási terve mögött is eladási szándék húzódik? – kérdezte dr. Hajósy Adrienntől, a NABE szakértőjétől a hirbalaton.hu. A válasz így hangzik:

A reorganizációs terv első lépése a bérbeadás. Ha ettől a BAHART bevételének növekedését várnák, és nem lenne második lépcső, nem kifogásolnánk. Ám néhány sorral lejjebb olvasható, hogy a második lépcső már az eladás: “A kikötők üzemeltetéséhez szükséges működtető vagyont a BAHART tervezetten értékesíti a leendő bérlő részére.” Hogy mit értenek működtető vagyonon, azt nem részletezik a tervben, valamint azt sem, hogy miben különbözik a “tervezett értékesítés” az “értékesítéstől”. Összefoglalóan: Ne adják el a köz vagyonát, szolgálja az továbbra is mindannyiunk javát.”