A meleg miatt kellett korlátozni átmenetileg a sebességet a felújított balatoni vasútszakaszon (444.hu)

Június 18-án adták át ünnepélyesen a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti felújított vasúti szakaszt. Ez volt az északi parti, tényleg nagyon lerongyolódott vasútvonal megújításának első üteme. Az 55 kilométeres szakaszt másfél év alatt 23 milliárd forintból újította fel a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., amibe a villamosítás és négy állomás felújítása fért bele, de a projektben a MÁV is részt vett némi vágányszabályozással és pályafenntartással. Az egyik fő cél az utazási idő csökkentése volt, azonban az átadás utáni napokban már késések, járatkimaradások és járattörlések voltak a frissen felújított szakaszon – írja a 444.hu.

Ezt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is megerősítette, de azt írta a fennakadások magyarázatként, hogy:

„…az idei nyári első hőségrekord a villamosvontatás megindítását (2021. június 19.) követő napokra esett. A vasúti sínpár rendkívül magas hőmérséklet hatására létrejövő hőtágulása és zsugorodása a sínszálak enyhe kivetődését okozta, emiatt a pálya bizonyos pontjain lassújeleket kellett kihelyezni. A további fennakadások, torlódások elkerülése érdekében a MÁV Zrt. 2021. június 23-25. között ideiglenesen módosítani kényszerült a menetrendet. Az azonnali beavatkozások eredményeként ezt követően további vonatlemondásokra nem volt szükség.”

Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnöke ezt nyilatkozta az oldalnak:

„Úgy tűnik, hogy ezek a pályafenntartási munkák bizonyos kivitelezési hibákkal sikerültek csak, másképpen elég nehezen lenne magyarázható, hogy már az átadás utáni napokban, hetekben 40-es, 60-as, sőt bizonyos esetekben 20-as sebességkorlátozásokat bevezettek, miközben a Balatonfüreden túli szakaszon, amit a felújítás nem érintett, nem volt szükség ilyen sebességkorlátozások bevezetésére.”

A probléma pedig néhány héttel az átadás után sem oldódott meg. Még mindig több szakaszon van sebességkorlátozás, és folyamatosak a kisebb-nagyobb késések. A 444.hu is kipróbálta a Balatonfűzfő és a Balatonfüred közötti szakaszt, ahol a nyári napsütésben csak úgy csillogtak az új felsővezeték-tartó oszlopok, és mellettük a kihelyezett citromsárga sebességkorlátozásokról szóló lassújelek.

A vonat valóban óránként 30-40 kilométeres sebességre lassított bizonyos szakaszokon, mintha állomáshoz közeledne. A MÁV egyébként pont ezen a napon, közleményben jelezte, hogy a hőség miatt Szabadbattyán és Balatonfüred között több szakaszon sebességkorlátozásokat vezettek be, emiatt a vonatok menetideje 10-15, esetenként 15-20 perccel meghosszabbodhat.

Szalay Áron szerint a hőség miatti korlátozásoknak az lehet az oka, hogy a felújított szakaszokon néhány helyen kicserélték a síneket, de másutt maradtak a régi vágányok, a hegesztésnél viszont nem jártak el szakszerűen, ezért deformálja a hőtágulás a pályát; szélsőséges esetben súlyos görbület is kialakulhat a sínpályán.

„Az is igaz, hogy itt már a pályafenntartás nem tud hosszú távú megoldást nyújtani, mert elöregedett vágányokról van szó, erre is kellett volna költeni, és ez eredetileg része is volt a projektnek, de költségcsökkentési okokból végül elmaradt” – mondja Szalay.

 

A vonatok többsége már pontosan közlekedik

Megkeresték a MÁV-ot és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, hogy megtudjuk, mikorra várható a hibák kijavítása, de csak az utóbbi küldött választ: „A felépítmény-karbantartás vonatlemondás nélkül, éjszakai vágányzárban zajlik, várhatóan a hónap végére befejeződik. A kivetődés okozta lassújelek e feladatok elvégzése után feloldhatóak lesznek. A június végi azonnali beavatkozásoknak köszönhetően a vonatok többsége pontosan közlekedik.”

A teljes cikk itt érhető el.