A karikatúra Michelangelójának tartott Honoré Daumier tárlata (balatonfured.hu)

 

A karikatúra Michelangelójának tartott, szellemes rajzaival a 19. századi francia grafikaművészet nagymesterévé avanzsáló, Honoré Daumier litográfiáiból nyílik kiállítás március 25-én a balatonfüredi Vaszary Galériában. A tárlat érdekessége, hogy a páratlan rajztudású művész alkotásai mellett kortárs hazai művészek munkái is láthatók a tárlaton.

 

A Szépművészeti Múzeum grafikai gyűjteményének anyagából válogat a kiállítás, amely Daumier, -a pályakezdés politikai karikatúráitól az 1840-es évek társadalmi szatíráin át az életművet lezáró, a második császárság bukását ábrázoló allegorikus kompozíciókig- teljes munkásságát felöleli.

A mintegy 120 litográfiát tartalmazó tárlat különlegessége, hogy a páratlan rajztudású Daumier lapjai mellett olyan kortárs magyar művészek (Borsos Lőrinc, Breznay Pál, Fabricius Anna, Gőbölyös Luca, Hecker Péter, Kicsiny Balázs, Matzon Ákos, Nemes Csaba, Radák Eszter) alkotásai is láthatók lesznek, akiket ironikus, groteszk látásmódjuk rokonít a francia művésszel.

– Rendkívüli memóriával megáldott, virtuóz rajztehetséggel rendelkező művész volt. Az ironikus, groteszk ábrázolás jellemezte, finom humorral rajzolta műveit. Karikaturistaként ismerjük, holott korának nagy művésze volt, aki a későbbiekben is hatással tudott lenni az alkotókra. Baudelaire úgy méltatta, mint a kor egyik legjelentősebb emberét, aki nemcsak a karikatúra, hanem az egész modern művészet egyik legkiválóbb mestere. Egyéni tragédiája, hogy látása nagyon megromlott, utolsó éveit elszegényedve, vakon töltötte – válaszolta a balatonfured.hu kérdésre Gonda Zsuzsa, a kiállítás kurátora.

A művészettörténész hangsúlyozta: a tárlaton szereplő kortárs magyar művészek alkotásai révén okkal érezhetjük, hogy Daumier-nak a gyarlóságokat bíráló karikatúrái és mélységes humánumról tanúskodó embertípusai semmit sem veszítettek aktualitásukból.

A Kortársunk Daumier című tárlat március 25-én nyílik a Vaszary Galériában és egészen június 10-ig lesz látogatható.

Honoré Daumier (1808–1879) a 19. század egyik legtermékenyebb francia művésze volt: a sajtóban megjelent karikatúrái tették ismertté, de rajzokat, akvarelleket, festményeket és szobrokat is készített. Grafikusi munkássága közel négyezer litográfiából és ezer, a rajzai nyomán mások által kivitelezett, elsősorban könyvillusztrációul szolgáló fametszetből áll. Az 1830-as évek elején politikai karikatúrákkal kezdte a pályáját, a hatalmat kiszolgáló politikusokat és képviselőket a nevetség tárgyává tette. Legismertebb litográfiái a sajtó- és szólásszabadság védelmében születtek. Az 1835-ben bevezetett szigorú sajtótörvények miatt Daumier a társadalmi szatíra műfajához fordult. A népszerű napilap, a Le Charivari közölte azokat a sorozatait, amelyekkel a párizsi polgárság hétköznapjait, szokásait figurázta ki. Bravúros rajzai mély emberismeretről tanúskodnak, társadalom-ábrázolása Balzac prózájával rokonítható. 1848–1852 között, a republikánus elveihez egész életében következetesen ragaszkodó művész ismét több politikai karikatúrát készített, pályájának utolsó szakaszában pedig drámai erejű, allegorikus ábrázolásokban mutatta be a francia-porosz háború pusztítását illetve a második császárság összeomlását.

(13:42)