A Füredet kettészakító rémálom-autópálya ötlete (toretro.hu)

 A fél várost a földdel kellett volna egyenlővé tenni Füreden és szinte az összes északi-parti településen, de hát a Kádár-korban mertek nagyokat álmodni – olvasható a toretro.hu oldalon a második balatoni sztráda tervei kapcsán.

Az 1960-as évek végén az egyik legforróbb téma kétségtelenül a Balaton fejlesztése volt. Egymást érték a szálloda- és vendéglátóhely-építések, és 1965-re már az M7-es első szakasza is elkészült. Bár innen még beletelt pár évbe, mire az új gyorsforgalmi út elért a magyar tengerig, a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) vérszemet kapott, és már tervezni is kezdték a második balatoni sztrádát. Az M71 névre keresztelt autópályával egy teljes körgyűrű alakult volna ki a tó körül, többnyire a vízpart közvetlen közelében. Az új, északi-parti út tervezésének az időszakában négy lehetséges útvonalat vizsgáltak meg. Az első lehetőség a 71-es út sztrádává alakítását, a második a vasúti nyomvonalat követő kialakítást jelentett, míg készült egy, a tótól távolabb futó betonszalagot tartalmazó terv is. Ennek ellenére végül nem ezeket, hanem a negyedik lehetőséget fogadták el, amely maga volt a katasztrófa.

A döntés előtti időszakban már csak két elképzelés maradt versenyben: a tótól legtávolabbi, dombokon túl vezetett nyomvonal, melyet a tervrajzokon zölddel, és a fentebb említett – talán legrosszabb – útvonal, melynek piros lett a színe. 1968. június 21-én a KPM vezetősége egy vitanapot szervezett Balatonfüreden, amelyre építészeken, megyei- és helyi vezetőkön kívül még művészeket és irodalmárokat is meghívtak. A cél az volt, hogy addig fognak vitatkozni, míg végleges döntés nem születik a zöld vagy piros kérdésben. A vitafórum előtti időszakban azonban már gyülekezni kezdtek a fellegek a fürediek feje felett, hiszen a 71-es út mentén irtani kezdték a jegenyesort, és bár a munkát a közvélemény nyomására csakhamar abbahagyták, ez a momentum előrevetítette, hogy mi az ország vezetésének véleménye az új nyomvonalról és a társadalmi vitáról. Végül magán a vitán felütésként egyszerűen bejelentették, hogy a KPM már engedélyezte is a piros nyomvonalat, de a véleményét azt nyugodtan elmondhatja bárki.

Az, hogy mi is volt a baj ezzel a tervvel, kiderül a toretro. hu oldalon.