A DRV „A csatorna nem szemetes” címmel készített felmérést

A Dunántúli Regionális Vízmű (DRV) felmérést készített felhasználói körében az alapvető csatornahasználati szabályokkal kapcsolatban. A válaszadók (99,3%-ban) egyetértenek azzal az állítással, hogy a szennyvízelvezetés és -tisztítás megfelelő működéséhez a szolgáltatók mellett a felhasználóknak is felelősen kell viselkednie. 98%-uk szerint a zsiradékok és ételmaradékok dugulást okoznak a hálózatban, mégis minden harmadik kitöltő a lefolyóba önti a fáradt, használt olajat. De miért is fontos, hogy ezeket a szabályokat betartsuk? – teszi fel a kérdést a DRV a közleményében.

A csatorna nem szemetes. Ezzel az emberek szinte teljes mértékben egyetértenek a DRV nem reprezentatív felmérése alapján, és mégis a több mint 2400 válaszadó 72 százaléka szerint az emberi felelőtlenség és közönyösség a forrása a csatornában fellelhető/oda juttatott felesleges és veszélyes hulladéknak.

Habár 98 százalékuk úgy véli, a zsírok és olajok dugulást, illetve szappanszerű lerakódást okozhatnak, arra a kérdésre, hogy mi kerülhet leggyakrabban a csatornahálózatba, a legtöbben, 95 százalékuk mégis az ételmaradékot, így a zsiradékot, használt sütőolajat jelölte meg toplistásként. A háztartási hulladék az emberek 81 százaléka szerint okoz problémákat, ám csupán 67 százalék gondolja úgy, hogy a szennyvízrendszert, az egészségünket és a környezetet károsító anyagok közül az egészségügyi termékek bukkannak fel leggyakrabban a csatornában.

És hogy valóban mi kerül a mélybe? A felhasználók több mint 40 százaléka úgy nyilatkozott, hogy csupán WC-papírt, felmosóvizet juttat a csatornába, az ételmaradékot mégis minden harmadik ember a lefolyóban tünteti el.

A szolgáltató a miértekre is választ kapott. A felesleges és veszélyes hulladékokat is a szennyvízhálózatba öntő vagy dobáló, közel 60%-nyi válaszadó összességében majdnem fele (43%) nem tudta, hogy ezzel károkat okoz, vagy a szüleitől így látta otthon, de akad köztük olyan is, aki egyszerűbb megoldásnak látja a csatornában eltüntetni a hulladékot, mint felkeresni egy gyűjtőpontot.

Arra a kérdésre, hogyan lehetne változtatni a helyzeten, a kérdőívet kitöltők többsége a tájékoztatást, az oktatást, edukációt jelölte meg hatékony módszerként.

A DRV idén nyáron indított csatornaillemtan-kampányt épp annak érdekében, hogy felhívja a figyelmet a felelőtlen viselkedés következményeire, illetve segítse az alapvető, a mindennapokban is alkalmazható szabályok elterjedését. Az aktivitáshoz az informatív infografikák és korosztályspecifikus edukációs kiadványok mellett animált videót is készítettek, amely kicsik és nagyon számára is könnyen értelmezhető. Ebben a csatornába juttatott háztartási hulladékok összessége egy gonosz lényként jelenik meg, aki folyamatosan növekszik a hálózatba beáramló szemét miatt.

A videó linkje: https://www.youtube.com/watch?v=1oqbM18AqjA

A témában készült tájékoztató anyagok a szolgáltató honlapján érhetők el.

 

A kampány legfőbb üzenete:

Változtass, segíts a környezetednek, és a csatornaillemtan váljon ugyanolyan fontossá az életedben, mint a köszönés vagy a szülők, nagyszülők tisztelete. A Föld hálás lesz érte!

***

A DRV Zrt.-ről

A Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. (DRV Zrt.) az ország területileg legnagyobb víziközmű-szolgáltatója, amely 378 településen több mint 838 ezer ember ivóvízellátását biztosítja, továbbá 211 településen közel 617 ezer ember számára gondoskodik a szennyvíz elvezetéséről és tisztításáról. A többségi állami tulajdonú vállalat Baranya, Fejér, Somogy, Tolna, Veszprém és Zala megyében szolgáltat.