A budapestieken kívül csak egy veszprémi gimnázium jutott be a legjobb tíz közé (zaol.hu)

Minden eddiginél frissebb adatokon alapuló, átfogóbb, részletesebb gimnáziumi rangsor készült a most felvételiző diákok és szüleik tájékozódását segítendő. A Mathias Corvinus Collegium (MCC) Oktatási Hivatal (OH) közreműködésével létrejött értékelése Magyarország 100 legjobb gimnáziumát mutatja be, amely elsőként 2025. február 6-án jelent meg a Mandiner mellékleteként. A rangsor élén két budapesti és egy vidéki gimnázium végzett – írja a zaol.hu.

Lovassy László Gimnázium, Veszprém (Forrás: vehir.hu)

 

Az MCC Országos Gimnáziumi Rangsor összeállításakor 400 iskolának az Oktatási Hivatalban rendelkezésre álló, közhiteles adatait vizsgálták meg, amelynek során kialakult az érintett gimnáziumok TOP100-as sorrendje. A rangsor első tíz helyezettje a következő:

Intézmény neve Székhely Helyezés
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Budapest    1
ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium Budapest    2
Lovassy László Gimnázium Veszprém    3
Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium Budapest    4
Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium Budapest    5
Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium Budapest    6
ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium Budapest    7
Berzsenyi Dániel Gimnázium Budapest    8
Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola Budaörs    9
Szent István Gimnázium Budapest   10

A további hasznos információkkal kibővített TOP100-as rangsor a Mandiner február 6-i számában olvasható, amely már kapható az újságárusoknál. Magyarország 100 legjobb gimnáziuma számára az MCC ünnepélyes díjátadó gálát szervez és díjat ad át.

Az 1996-ban alapított MCC a Kárpát-medence legjelentősebb tehetséggondozó intézménye. A hazai közoktatás kínálatát kiegészítő, ingyenes képzési programjaival jelenleg mintegy 7.600 diákot ér el, akik közül a legtöbben, közel 4.800-an középiskolások.   

Az Oktatási Hivatal a köznevelés területén Magyarország kiemelkedő jelentőségű, központi intézménye, amely szakmai irányítási, támogatói, felügyeleti és fejlesztési feladatai mellett statisztikai, adatgyűjtési tevékenységet is végez.

Az elemzésnek a szakgimnáziumok, valamint azok az intézmények, amelyekkel kapcsolatban az adatok teljes körűen nem álltak rendelkezésre, nem képezték részét. A módszertan, valamint az Oktatási Hivatal által biztosított közhiteles adatok együttesen megteremtették az objektív összehasonlítás lehetőségét, amelynek szempontjai a következők voltak.

  • A 2023/2024 tanévben a gimnáziumok tanulóinak felsőoktatási felvételi eredményei
  • A 2022/2023 tanévben a 10. évfolyamos gimnáziumi tanulók matematika és szövegértés kompetenciamérési  eredményeinek átlaga
  • A 2023/2024 tanévben a gimnáziumi tanulók által letett összes közép- és emelt szintű érettségi vizsga százalékos eredményeinek átlaga
  • A 2023/2024 tanévben a gimnáziumban emelt szinten letett érettségi vizsgák számának aránya
  • A 2023/2024 tanévben a gimnáziumokba történő felvételihez első helyen írt középiskolai központi felvételi eredmények átlaga
  • A 2023/2024 tanévben a gimnáziumokba első helyen jelentkezők aránya
  • A 2023/2024 tanévben a gimnáziumokban az OKTV döntős tanulók száma

Az indikátorok azonos súllyal vették figyelembe az érintett intézmények bizonyos szempontú társadalmi elismertségét, valamint a tanári munka és a tehetséggondozás eredményességét. A hét elemzési terület együttes alkalmazása lehetővé teszi, hogy az MCC Országos Gimnáziumi Rangsor a ma elérhető legalaposabb, legmegbízhatóbb értékelést adja a gimnáziumokról. Az MCC és az Oktatási Hivatal együttműködési megállapodást írtak alá a rangsor évenkénti megjelentetéséről.