A balatoni civilek csatlakoztak a BAHART átalakítása ellen fellépő BSz-hez

A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) átalakítási – eladási, elbocsátási, leépítési – terveivel kapcsolatban a 22 szervezetet tömörítő Balatoni Civil Szervezetek Szövetsége (BCSzSz) csatlakozott az önkormányzatokat tömörítő, az átalakítási tervvel egyet nem értő Balatoni Szövetség (BSz) állásfoglalásához – közölte Sitku Erzsébet a BCSzSz elnöke a hirbalaton.hu-val. Eszerint közösségi érdek, hogy az üdülőrégió nagy múltú, stratégiai cégének vagyona ne hulljon szét.

 

Sitku Erzsébet elmondta, a BCSzSz elnöksége a napokban tárgyalta a BAHART ügyét, és teljes mértékben egyetért a BSz állásfoglalásával, amit az a Magyar Turisztikai Ügynökségnek (MTÜ) írt levelében megfogalmazott.

Mint arról korábban hírt adtunk, a BAHART tavaly került a tóparti önkormányzatok tulajdonából döntő többségű állami tulajdonba. A tulajdonosi jogokat az MTÜ gyakorolja. A tó menetrendi hajózásáért is felelős társaság új vezetése a napokban szétküldte a céggel kapcsolatos reorganizációs tervét – amiről nem egyeztetett korábban az érintett önkormányzatokkal. A kisrészvényessé vált önkormányzatok –  amelyek szavazati aránya már valójában nem befolyásolhatja a végső döntést – május 6-ig véleményezhetik a drasztikus változásokról szóló terveket.

 

A BSz álláspontja

A BSz az érintett polgármesterek véleményét összegző állásfoglalását 2020. április 28-án küldte el Guller Zoltánnak, az MTÜ vezérigazgatójának, amelyben egyebek közt felhívta a figyelmét a döntéshozóknak, hogy “van olyan közösségi érdek, – például a Balaton ügye – mely fontosabb a gazdaságossági szempontoknál”.

A levél kitér arra is, hogy “…A BAHART a térség egyik legrégebbi vállalata, a legnagyobb hajózási cég a Balatonnál, vitorlás kikötőket, és egyéb turisztikai létesítményeket üzemeltet, a kompközlekedés és a személyi hajózás is a feladata. A régió kiemelt cége, értelemszerűen regionális feladatokat lát el, sajátos, speciális célokkal a turisztikai piacon jelentős befolyással. A BAHART-ban kisrészvényesekké váló balatoni önkormányzatok számára kiemelten fontos feladat, hogy a társaság egyben maradjon..”

 

Az önkormányzatok érvelése

A BSz szerint a cég reorganizációs terve nem a Balaton érdekével, hanem inkább a cég gazdasági helyzetének javításával foglalkozik, holott a cég most is nyereségesen üzemel. A szövetség sérelmezi azt is, hogy több kisrészvényes településen megszüntetnék a személyhajózást.

“A Balatoni vízi közlekedés sosem volt és nem is szabad, hogy csak és kizárólag gazdasági kérdés legyen, ennél sokkal fontosabb a hosszú távú stratégiai, és közösségi érdek” – áll a levélben, amely emlékeztet arra is, hogy az önkormányzatok tulajdonlása idején is a cég egyben tartása volt a legfontosabb cél.

A Balaton körüli önkormányzatok együttes érdeke, hogy a BAHART jelenlegi vagyona ne hulljon szét, ne kerüljön ki az önkormányzatok – a Balaton gazdáinak – felügyelete alól” –  fogalmazódott meg az igény, hogy bár az állam lett a többségi tulajdonos a cégben tőkeemelés révén, az önkormányzatok továbbra is szeretnének beleszólást a régiójuk meghatározó cégének életébe.

Végül a BSz levelét jegyző Lombár Gábor elnök felhívta az MTÜ figyelmét a helyi önkormányzatokkal való egyeztetés fontosságára, amelyhez – mint fogalmazott – készséggel állnak rendelkezésre. Megjegyezte, “lehet, hogy ezt a tervezett reorganizáció megfogalmazása előtt kellett volna megtenni”.

 

Az önkormányzatok levelére egyelőre nem érkezett válasz az MTÜ-től.

A BSz teljes levele itt olvasható.

Az átalakítási tervekről, és az eddigi reakciókról szóló írásunk itt olvasható.