A Balaton-régió kutatása is szerepel a Pannon Egyetem új projektjében (vehir.hu)

Az „EFOP-3.6.2-16-2017-00017 Fenntartható, intelligens és befogadó regionális és városi modellek” című projektet a Pannon Egyetem – Pécsi Tudományegyetem – Budapesti Corvinus Egyetem alkotta konzorcium valósította meg. A projektben 3 főirányt hoztak létre, amelyek a konzorciumi partnerek közös, egymást kiegészítő kutatásaira épültek. Ennek egyike a Balatont és a kulturális örökséget, a turistákat és a helyi lakosokat helyezte a középpontba. 

A projekt egyik főiránya a regionális gazdasági növekedés tényezői közül az innovációra, a vállalkozásfejlesztésre, az egyetemek szerepére és a növekedési hatások modellezésére helyezte a fókuszt, különös tekintettel az EU intelligens szakosodási politikájára és több oldalról megvizsgálta a tudásalapú gazdaságfejlesztést meghatározó regionális különbségeket, az ezeket befolyásoló tényezőket a regionális és vállalati innovációs vizsgálatok bázisán – írja a vehir.hu.

A projekt második főiránya a Balatont és a kulturális örökséget, a turistákat és a helyi lakosokat helyezte a középpontba. A kutatások a Balatoni és Dél-dunántúli régiókban tapasztalható tendenciákra (pl. öregedő társadalom, népesség elvándorlása, természetben töltött idő felértékelődése), valamint a hazai és a nemzetközi diskurzusban jelen lévő témákra (pl. nyaraló/üdülőingatlan iránti kereslet bővülése, turisztikai céllal utazók mérése és jellemzőinek részletes megismerése, helyi termékek szerepe, egyetem és környezete közötti együttműködés, piaci szereplők közötti tudásmegosztás) is reflektáltak. A kutatási eredmények jelzik a szükséges beavatkozási irányokat, a stratégiai fejlesztési lehetőségeket és egyben a helyi szereplők, döntéshozók felelősségét.

A projekt „Társadalmi innováció” főiránya azonosította a jövő munkapiacával kapcsolatos gazdasági és társadalmi kihívásokat, valamint multidiszciplináris módszertant követve a lehetséges innovatív megoldásokat tártak fel a nagy társadalmi alrendszerekben.  A kutatói hálózat szintetizálta a társadalmi innovációk szerepét a munkahelyeken, ezek hatását a térségi és városi jólét alakulására az öregedő társadalmak korában, különös figyelmet fordítva a munkavállalók újszerű generáció-függő szükségleteire.

A projekt keretein belül a Pannon Egyetemen kialakították a szemmozgást követő kamerákkal felszerelt Marketing Fókuszlabort, amely mind a tudományos, mind a vállalati, elsősorban üzleti, a fogyasztói magatartást vizsgáló kutatásokban játszik fontos szerepet.

A projekt megvalósítása során az egyetemek hallgatókat és fiatalokat vontak be a kutatásokba, ezzel is felkészítve őket a nemzetközi kutatási programokban való részvételre.