A Balaton, a világ vizibicikli-nagyhatalma (toretro.blog.hu)

Fából ácsolt vízi kerékpár, gumimatracra erősíthető pedálrendszer, halálosztó műanyag terminátor, avagy megannyi tákolmány a vízibicikli színes történelméből! Így született a Balaton ikonikus vízijárműve.

 

(Fotó: Fortepan/ Lencse Zoltán)

A Balaton elképzelhetetlen vizibicikli nélkül és nincs is más olyan üdülőhely a világon, ahol ennyire elterjedt lenne ez a vízijármű! De a mai kor embere igencsak meglepődne, ha megpillantana egy autentikus, 50-es évekbeli vizibiciklit, amely fából készült és inkább egyfajta csónak-kerékpár kereszteződésnek volt tekinthető. Egy biztos, hogy a fura alkalmatosságot hamar megkedvelte a Balaton parti közönség, így fejlődése töretlen volt a szocializmusban is, így juthattunk el a 2000 években az üvegszálas, színes műanyag vizibiciklikig, amit ma mindannyian ismerünk és szeretünk. De kezdjük az elején!

1956 késő tavaszán fura vízi közlekedési eszközt mutatott be a MIR, azaz a Műszaki Irodai és Közszükségleti Cikkeket Gyártó és Javító KTSZ: a vizibiciklit. Bár ez az új sport közlekedési tárgynak titulált vízi jármű a Balatonon lett igazán népszerű, először nem ott, hanem a margitszigeti Palatinus strandon bocsátották vízre. Lényege a következő volt: két, 3 méter hosszú, 33 cm átmérőjű hengerre, amelyeket a hidroplánok ihlettek, egy faalapot ácsoltak, erre pedig egy kétüléses (tandem) kerékpárt erősítettek. A körülbelül 65 kg-os alkotás 10 km/h sebességre volt képes, és mai szemmel nézve igencsak furcsa volt. A sikeres budapesti debütálás után gyorsan le is gyártottak 1000 darabot a magyar tengerre, ahol nagyon népszerű lett egyetlen idény alatt!

(Fotó: Fortepan/ Urbán Tamás)

A blog folytatás további fotókkal itt látható.