Kibővítik a balatonfüredi kemping kikötőjét (veol.hu)

Az elmúlt években jelentősen nőtt a hajók száma a Balatonon. A vitorlások mellé egyre nagyobb számban érkeznek az elektromos motorosok és a különféle más sporteszközök, melyeket a vitorláskikötők fogadnak be. Kikötőfejlesztés nélkül rövid időn belül elfogynak a helyek- írja a Veszprémi Napló.

A kikötői kapacitás 60 százaléka jelenleg az Almádi és Tihany közötti területen van, a frekventált kikötőkben már most sincs hely. Még annyi se, hogy a túrázók vendégként kiköthessenek.

– Jelenleg 6500-7000 vitorlás van a Balatonon. Ezek mellé érkeznek egyre nagyobb darabszámban az elektromos motorosok. A Balatonon kényelmesen elférne ennek a hajómennyiségnek két-, két és félszerese. A Fertő tavon, ami a Balaton vízfelületének 60 százaléka, már most is 13 000 hajó van. A növekedés legnagyobb gátja jelenleg az infrastruktúra hiánya. Az elektromos hajózás térnyerése – az újabb helyigény mellett – nagyobb elektromosáram-igényt is jelent, amihez az elektromos kapacitás bővítése szükséges – mondta lapunknak Böröcz István, a Balatonfüredi Turisztikai Egyesület és a Balatonfüredi Yacht Klub elnöke.

A szakember szerint az elektromos hajók számának további robbanásszerű növekedése várható, hiszen kezelésük nem igényel szaktudást, viszont az élmény garantált. Ezek a hajók optimálisak a Balatonra, mert nem siklótestű hajók, azaz alacsony a zaj- és hullámkeltésük is, és nem közlekednek túl gyorsan. Nem könnyít a helyzeten, hogy egyre több a túl nagy hajó a vízen. A szakemberek szerint a 30-32 lábas hajó lenne optimális erre a vízre, de egyre több a 40-45 láb közötti, amivel a déli part kétméteres vizében nem lehet kikötni (1 láb = 31,6 cm).

A Magyar Vitorlás Szövetség a Kajak-Kenu Szövetséggel és a várossal közös konzorciumban a kemping kikötőjének átépítésével elsősorban turisztikai célú fejlesztésbe kezd, melyhez a keretet a Bejárható Magyarország program biztosítja. A 145-150 férőhelyes kikötő a jelenlegi leamortizált, korszerűtlen, kétkaréjos kikötő helyén lesz.

– Egy úszópontonos kikötő épül, ami változó vízállásnál is jól használható, és lesz a parton is egy épület, ami a kikötő kiszolgálására készül, edzőtermekkel, oktatószobákkal, közösségi térrel, tárolóhangárral, étteremmel – sorolta Böröcz István.

A kikötő alkalmas lesz elektromos hajók fogadására és töltésére, és nagyobb versenyek helyszíne is lehet. Itt nemcsak vitorlásversenyekre kell gondolni, de alkalmas lehet szörf-, kajak-, evezős- és triatlonversenyek lebonyolítására, de az infrastrukturális átalakításokkal alkalmassá válik az öbölátúszás megszervezésére is. A kikötő a kempinggel együtt fog működni, a fejlesztés egyik célja a kemping szezonalitásának csökkentése.

– Elkészültek a kiviteli tervek, a beruházás közel kétmilliárd forintból valósulhat meg. A Magyar Vitorlás Szövetség nyertes eszközbeszerzési pályázatából pedig oktatóhajók, túrahajók, gyerekek oktatására alkalmas eszközök vásárlására nyílt lehetőség, melyek egy része már meg is érkezett a telephelyre. A beruházás a tervek szerint 2018 szeptemberében indulhat, és 2019 május-júniusára már kész kell lennie – tette hozzá a szakember.

Ez lesz a legnagyobb füredi beruházás, de több füredi kikötő felújítását, fejlesztését is tervezik. Már tart a Nemzeti Sportközpont saját erős felújítása, a közforgalmi móló felújítására már az úszó-világbajnokság kapcsán készült terv. Szeretnénk a Balatonfüredi Yacht Klubot is bővíteni, ennek az előkészítése folyik. A város Csopak felé eső oldalán a Magyar Villamos Művek is fejleszteni szeretné kikötőjét, már több terv is készült. A horgászegyesület telephelyén biztosan megvalósul egy kisebb csónakkikötő, itt a város egy közparkot is létesít.